VET måltall 1992 - 2011
SSCA tok i bruk KLR-formelen fra 2012, se www.ssca.no/aktiviteter/vet-tall
Måleregel kriterier
Det første
en måleregel må oppfylle, er at de raskeste båtene får høyest måltall. Den første måleregelen som ble brukt på skøytene, var RORC. Dette var på 60 tallet. Det viste seg at de båtene som pleide å vinne, de mindre skøytene med stor seilføring, fikk de laveste måltallene. Mens de store skøytene, tunge og med lite seilføring, fikk de høyeste måltallene. Denne måleregelen gjorde resultatene derved bare ennå mer urettferdig, så denne målingen ble derfor raskt droppet. Som kuriositet kan jeg nevne at Nordisk Seilas hadde en formel for måltall en del år. Formelen så pen ut, men hadde den svakheten at den var dimensjonsløs. Dvs at en modellbåt fikk samme måltall som en båt i full størrelse. Dessverre var det ingen i ledelsen som skjønte dette eller ville høre på råd, men de så etter hvert at det ikke fungerte og Nordisk Seilas har siden seilt skratch. De fleste måleregler beskatter lengden såpass mye at større båter som regel får høyere måltall. Jeg prøvde meg derfor fram med en formel som beskattet seilarealet mer. Resultatene sammenlignet jeg med resultatlister og så at dette så ut til å kunne fungere. I begynnelsen inngikk ikke deplasementet i formelen da vekten var ganske usikker for mange båter. Men formelen viste såpass gode resultater at vi fra 1985 brukte den for klasseinndeling så båter med samme “regattapotensiale” kom i samme klasse. For å få
riktigere deplasement på båtene, utviklet jeg en hjelpeformel som beregnet
båtens relative nettovekt, dvs vekt uten ballast og
motor målt mot lengde og bredde. For båter med lik dimensjonering og
utrustning skulle denne nettofaktoren være tilnærmet lik. Med denne faktoren
kunne nå båtenes oppgitte vekter kontrolleres og angis for båter som ikke
hadde noen opplysninger om båtens vekt. Med deplasementet i formelen ble resultatene så gode at vi i 1991 prøvde å bruke dem i Færdern og Hollendern. Fra 1992 ble det skrevet ut målebrev til hver enkelt båt. |
Formel =
Seilareal |
x Lengdefaktor x Ballastfaktor x
Dypgåendefaktor x Propellfaktor +/- Statistikk |
Deplasement x Bredde x Lengde |
Litt forklaring:
Brøken først er hovedfaktoren og er fra 2008 delt i 2. 1. Hovedfaktoren er seilarealet målt mot deplasement og bredde (de faktorene som “bremser” mest). 2. Sekundært måles seilarealet mot våt flate ved at seilarealet måles mot lengde og bredde. |
Seilarealet ·
Seilarealet modifiseres ved at alle seilene
har forskjellige vekttall. Dette har vært justert mange ganger. ·
Høyden av riggen inngår også i denne formelen
som en ”Aspect Ratio” faktor som multipliseres med
seilarealet. Høye rigger er effektive, særlig på kryss. Det som måles er
høyden av storseilet - selv om det føres toppseil. Toppseil skal lønne seg.
Toppseilet er heller ikke så effektivt regnet pr. kvm, særlig ikke når det er
på lo side og blir flatt av piggfallet og stangen er i lo for masten. · Det gis 3-4 % reduksjon av seilareal for seilduk bomullimitert duk som Clipper/Classic/Duradon. % er avhengig av båtstørrelse. |
Overriggingsfaktor · Denne faktoren multipliseres med seilarealet og reduserer derved beregnet seilareal som inngår i formelen. · Båter med stor seilføring har problemer med å innfri måltallet de får. Oftere enn andre må de også starte med redusert seilføring eller redusere seil under seilasen. · Jeg har derfor eksperimentert med diverse varianter av en overriggingsfaktor. Det har vært prøvet med full seilføring og bare storseil og toppseil. · Store overlappende genoaer får en reduksjon av beskattet areal. Dette gjøres i en formel ved måling av genoaens overlapping av masten. Genoaen må overlappe masten mer enn 5% før reduksjonen trer i kraft. ·
I 2010 ble overriggingsfaktoren og genoafaktoren fjernet av to grunner. |
Deplasementet er
en meget viktig faktor i beregningen, men den vanskeligste faktoren å vite
korrekt. |
Våt flate faktor settes som et % tillegg av lengde etter hvor underskåret båtene er. Det er 2 kategorier i forhold til standard (Bruksbåt): “Marie” & “Havseiler”. Tillegget er ca. 0,8 - 2,2 poeng. |
Propellfaktoren tar hensyn til propellens diameter og type i forhold til båtstørrelsen. Det er vanskelig å si hvor mye propellen bremser så det har prøvd forskjellige nivåer på denne faktoren. |
Dypgåendefaktoren har ”tak” slik at etter et visst dypgående, blir man ikke straffet mer. Dette er for at ekstreme hardværsegenskaper ikke skal straffes for hardt. Nivået har for det meste vært lagt slik at det bare er spesielt grunne båter som har en faktor som påvirker måltallet. |
Ballastfaktoren har ”tak” slik at etter et visst ballastforhold, blir man ikke straffet mer. Dette er for at ekstreme hardværsegenskaper ikke skal straffes for hardt, den gjennomsnittlige regattavinden er satt til 4-8 m/s. Faktoren har også en minimumsverdi slik at det ikke skal spekuleres i for lite ballast og for å luke vekk feil ballastanslag. |
Statistikkfaktor ble først tatt på skjønn for enkelte båter som utmerket seg på resultatlistene, eller tydeligvis ikke klarte å hevde seg i forhold til måltallet. Fra 2004 ble det ført direkte statistikk i formelen basert på resultater fra 1998, men fra 2010 gikk vi tilbake til manuell statistikk, og da kun på de få båtene som hadde høyeste eller lavest statistikkfaktor. |
|
|
Les
Klasseinndelingens historie her
Tilbake til Regatta hovedside
Tilbake til JJN hjemmeside – www.jul-nielsen.no
Oppdatert 1/1-2012
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent
Tyriveien 1 - 4956 Risør
Mob 9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no
OBS! ”@” er her erstattet med” (at)”så du må sette inn @ for at adressen skal virke.
(Dette er gjort da visstnok virus og spam automatisk søker opp emailadresser på hjemmesider)