Måltall -TBF, for Trebåtfestivalen
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no - Se også min historiske side om Colin Archer og andre skøyter www.colin-archer.no
Trebåtfestivalen
har behov for å ha et måltallsystem hvor det er enkelt å legge inn nye
båter
da det alltid kommer båter som ikke har måltall fra før.
I tillegg må det være enkelt å legge inn alternative seilføringer da det hender det blåser friskt og mindre
båter må seile med redusert seilføring.
Jeg har flere ganger tidligere hjulpet
festivalen
med SSCAs (Colin Archer-klubben) VET regneark. Det har ikke vært lett,
da SSCAs VET-regneark er ikke egnet til dette bruket, særlig
kominert med kort
tid å gjøre dette på, og de gangene jeg ikke har vært her, har det bydd
på problemer.
Etter noen års pause for meg, bl.a. pga. reise, ble jeg i 2022 bedt om å hjelpe til og jeg lagde da et nytt regneark.
Samtidig endret jeg litt på formelen da jeg mener dybden slår uheldig ut i denne formelen.
Sikker start kombinert med mer spenning
I mye vind har det vært mange kollisjoner FØR start da båtene klumper
seg sammen nært startlinja for å få en god start. For 20 år siden foreslo derfor
seilforeningen start i et tidsvindu på 10 minutter; dvs, båten starter
når de selv vil innen 10 minutter etter startskuddet og starterne på
land tar startidspunktet på hver båt.
Mange var skeptiske til dette da de mener starten er en viktig del av
konkurransen. Men man erfarte fort at spenningen i seilasen ble større
med vindustart da alle har en god start. Dette er særlig viktig på korte
regattaer på trange baner. Og båter som alltid holdt seg i bakgrunnen i
starten av sikkerhetsgrunner, kom nå opp på premielisten.
Samtidig kom en ny utfording for når det lønner seg å starte. Er det
for tett med båter som man kommer i le av (i fisen), så tar man en
runde til og starter etter det tette feltet.
2024 - egen tidtaging
I år må båtene ta tiden selv pga. at Risør Seilforening har flere
arrangementer samtidig og det blir bare en person som starter.
Det er siktelinje mellom den røde og hvite startmasten på Kastellet og midt på huset bak. Nærmere info på skippermøtet.
Send også sms av start og mål klokkeslett til 9077 8929 rett etter målgang (ikke send rundetider, kun det som ble målgang).
Lever papirskjemaet i infoteltet, Seilforeningens postkasse der.
Formel
Formelen er i hovedsak lik VET & KLR, men dybdefaktoren er fjernet
og isteden er det innført rigghøyde. (Dypgående er brems i lite vind,
og få har målt dypgående nøyaktig, så jeg mener den slår uheldig ut.)
Skaleringsfaktoren er for å justere til den tallverdien
man ønsker. Jeg har valgt nivået til under/over 1,00 som er mer som LYS og de
tallene jeg hadde tidligere. Skaleringsfaktorens nivå er uinteressant,
bortsett fra for å regne ut de konkrete måltallene. Skaleringsfaktor finner du på regnearket og båtdata-listen.
Til sammenligning er SSCA/KTK sin VET/KLR-formel slik:
................................................................ ()
Detaljene ser du i regnearket. TBF-regnearket lastes ned her.
Data over båtene i pfd-fil kan du se ved å laste ned: Liste med alle båtene notert pr nå, i pdf-fil.
Skalering 2024
I år har jeg lagt måltall-nivået til ca. samme som VET.
Dvs, pga. litt annen formel, slår dette ikke likt ut, så noen båter får
betydelig lavere tall, mens andre ligger omtrent nær VET.
En del meterbåter er også i oversikten, men her er båt-data mer usikre
samt at KTK ikke vil dele alle seilarealberegningene sine, og ev
kranglejusteringer.
Seilarealet
Seilarelaet i TBF og VET formelen, er ikke det virkelig arealet da noen seil
har en reduseringsfaktor.
-
SSCA reduserer toppseil med 50% mens KTK regner ikke med toppseil i det heletatt.
-
SSCA reduserer mesan med 50% mens KTK har riggfaktor 0,97 for ketch og ingenting for yawl.
-
SSCA og KTK har riggfaktor 0,95 for gaffelriggede skøyter og KTK har i
tillegg 0,97 for gaffelriggede meterbåter. Riggfaktoren ganges med hele
måltallet.
-
KTK har i tillegg noen seilfaktorer som de ikke vil ut med.
TBF har istedenfor ovenstående, reduksjonsfaktorer på seilene og båter
med to forseil for reduksjon ved at minste forseil fratrekkes 50%.
Riggens høyde inngår i seilareal-formelen.
Alt skjer automatisk i regnearket uten at man må huske på noe eller synse.
Skrogfaktor
KTK har en skrogfaktor ut fra kjølkonfigurasjon hvor meterbåt = 1,00 og finnekjøl = 1,03.
TBF har isteden lagt inn skrogfaktor og utvidet den med
skøytenes større lateralplan; Losskøyter = 0,97, Lystbåter som
Marie/Cruiser = 0,98 (se regnearket).
Deplasementet er lagt til 200 kg. Dette favoriserer små båter som
kompensasjon for at 4de rot av Lwl favoriserer store båter.
SSCA har en erfaringsfaktor (skipper/båt-handicap) som
brukes på de som gjentagende ganger har utmerket seg bedre enn
forventet av måltallet. Dette gjelder bare noen ganske få.
Jeg vurderer
å bruke de samme, men erfaringsfaktor er ikke med foreløpig.
Dypgående
Jeg har ikke med dypgående i formelen. Jeg mener at veldig stort
dypgående ikke er en proposjonal fordel. Det man imidlertid kunne ha,
en en reduksjonsfaktor for meget grunne båter, men det er ikke lagt inn
nå.
Ved å fjerne dybden i formelen, blir spredningen i måltallene større og
jeg synes dette ser mer rettferdig ut. (Kom gjerne med kommentarer)
TBF's faktorer, slik de er pr. nå, kan du se under og i båtlisten og i regnearket. (Det kan bli endringer!)
Måltallet er her skrevet som %-poeng for bedre oversikt siden jeg har innført halve poeng for mer rettferdighet (97 er da 0,97 osv)
Det er 2 kolonner med seilareal sammenlignet med
RS1=100%, henholdsvis seilareal vs. deplasement og Lwl. Høy % her er
en del av forklaringen hvis din båt
får et høyt måltall.
Flere båter kan du se ved å laste ned: Liste med alle båtene notert pr nå, i pdf-fil.
Tallene her er ikke verifisert pr.idag, så det blir sikkert endringer
etter hvert som jeg får tilbakemeldinger på seilarealer m.m.
Seilarealene du ser over, er de virkelige oppgitt av båteier.
Reduksjonsfaktorene brukes i beregningen og i kolonnen "SA-faktor" ses
hva beregnet seilareal er av den virkelige. Bermuda sloop har ingen
reduksjon, dvs 1,00. Legg merke til at faktoren øker uten toppseil og
med ett istedenfor to forseil.
I tillegg måles storseilets høyde i forhold til Lwl og denne rigghøyde-faktoren ganges så med det modifiserte seilarealet.
Detaljene ser du i regnearket. TBF-regnearket lastes ned her.
Regnearket info
Last ned TBF-regnearket her og studer. Jeg kommer til å legge inn flere båter etterhvert. Vurderer du å komme til trebåtfestivalen, så ta kontakt.
Formlene ligger langt til høyre og hver faktor er hver for seg, for så
å være samlet i en hovedformel. Så er det en kolonne til hvor talleene
gjøres om til prosentpoeng og rundes til nærmeste halvpoeng.
(PS: Regnearket er laget slik at det er valgt en standardbåt med
ønsket
måltall og da beregnes skaleringsfaktoren automatisk. Endres ønsket
måltall endres skaleringsfaktoren automatisk og alle måltall retter seg
i forhold til den. Så den som vil sammenligne tallene med VET/KLR kan
bare endre standardbåtens tall i orange rute.)
Seilføring i regattaen
Hver seilføring legges inn på egen linje i regnearket, så det er ingen begrensinger
for alternative seilføringer.
I praksis melder skipper fra umiddelbart etter seilasen om det er brukt annen seilføring enn full duk.
I regnearket er det ført opp en del aktuelle seilkombinasjoner så
konkurrentene har noe å forholde seg til. Liste blir utlevert på
skippermøtet
og nedlastbar pdf blir lagt på nettsiden.
Du fører selv opp de
seilføringsalternativer du ønsker i påmeldingsskjemaet,
men uansett, er det det du seiler med, som gjelder.
Se resultatlisten for 2022-regattaen her
Beregning av seilarealet
Seilmakerernes dataprogrammer beregner seilareal inklusive bus, så man burde få seilmakeres mål på likene og legg det inn i regnearket du kan laste ned her.
Og har du eldre seil før datalderen, kan det være lurt å måle dem. Men
mål dem gjerne på båten så du får strammet alt skikkelig.
På land må du
strekke seilet godt med taljer.
Målepunktene skal være til likenes rette linjers skjæringspunkter og disse ligger ofte utenfor seilet, særlig i spisse hjørner.
Skrogdata
Lengde er utvendig stevner. Vannlinjelengden må man lodde fra stevntoppene ned i vannet og trekke fra.
Bredden skal være uten fenderlist og måles best på andre bordgang.
Vekten av båten (deplasementet) er vanskelig og man kan ikke stole
blindt på mobilkraners vekter. Regnearket har flere kolonner for vekt og
nettovekt sammenlignet med RS 1, så det er derfor viktig at kjøl- og
ballastvekt angis så riktig som mulig selv om de ikke ingår i selve
formelen.
Hvis nettovekten ikke virker sannsynlig i forhold til RS 1,
må du enten komme med gode tilleggsopplysninger, eller så må vi diskutere å justere til det som virker rimelig.
Propell-formelen er foreløpig den samme som SSCA, dvs 1-3 % trekk for faste propeller.
Rettferdigere resultater
I en perfekt regatta vil en grafisk fremstilling av måltall mot
korrigert tid, være en vannrett linje (trendlinje i excel regneark).
Endret vindstyrke, økende eller løyende vind, favoriserer lave/høye
måltall. En statistisk formel retter dette uten synsing (utviklet av
Nordenstrøm i KNS). Løyende eller økende vind kan være grunner til å
bruke denne korrigeringen, men med såpass kort seilas som
trebåtfestivalen, er det normalt ikke nødvendig.
Se resultatlisten for 2022-regattaen her
Les mer om regattaseiling med skøyter her
*******************''''''''''''
Oppdatert 6/8-2024
Denne side ble først opprettet 1/5-2023
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4956 Risør
Mob 9077 8929 & WhatsApp
Email: jeppejul02(at)gmail.com & jeppejul(at)online.no
**
**