Da
regattaseiling (Færdern) med skøyter begynte på
60-tallet, var det ikke så mange skøyter med,
kanskje opptil 10 stykker. Man tok det ganske uhøytidelig.
Etter noen år så man at det var stort sett de samme
båtene som plasserte seg i toppen. For å prøve
å gjøre det mer rettferdig, prøvde man da i
måle båtene etter RORC handicap system. Dette kostet
masse penger og virket mot sin hensikt. Det viste seg at de
båtene som pleide å vinne, de mindre skøytene
med stor seilføring, fikk de laveste måltallene.
Mens de store skøytene, tunge og med lite seilføring,
fikk de høyeste måltallene. Denne måleregelen
gjorde resultatene derved bare ennå mer urettferdig, så
denne målingen ble derfor raskt droppet.
Klasser
etter lengde og skrogtype Etter hvert ble det flere båter
og etter at SSCA ble stiftet i 1972, delte klubben båtene i
forskjellige klasser basert båttyper og størrelse.
Det ble 6 klasser, store og små gaffelriggede skøyter,
skonnerter, gavlbåter og store og små bermudariggede.
I noen av klassene var det bare 2 båter. I 1976 ble
skonnerter og gavlbåter innlemmet i skøyteklassene
så det ble 4 klasser.
Klasser
etter statistikk, ”Skipperfaktoren” Med de nye
4 klassene gikk likevel diskusjonene høyt. Rettferdigheten
begrenset seg til å skille båtene på lengden.
Det fungerte dårlig mellom hardværsbåter og
lettværsbåter. Så i 1977 ble båten
inndelt etter statistikk. Dette ble heller ikke helt godt
mottatt, bl.a. kom RS 1 Colin Archer i klasse 1 mens RS 14
Stavanger kom i klasse 3. Andre søsterbåter kom
heller ikke i samme klasse. Dette ble forsøkt rettet opp
men det er ikke alltid like lett å se hvilke båter
som har samme regattapotensiale, så diskusjonene
fortsatte. Et annet problem var at når man vant en
klasse så ble man flyttet opp til en klasse man var
sjanseløs. Dette ble ikke godt mottatt av båtene som
ble flyttet opp. Og klassene som fikk båter flyttet ned fra
raskere klasse prostesterte på at de båtene skulle i
deres klasse. Tur og regatta hadde en utakknemlig
jobb! Bermudariggede ble samtidig innlemmet i de vanlige
klassene, men bermudariggede som ikke var i klubben kom i egen
klasse. I denne ekstra klassen kom også etter hvert båter
som var bygget i limtre eller andre materialer. Etter hvert kom
også KNS med andre turbåter som skulle starte i Son
som SSCA plasserte i klasser. Så SSCA håndterte da 7
klasser.
Seilføringen Et
annet tema som selvfølgelig skapte store diskusjoner var
seilføringen. Seilføringen hadde vært relativ
fri med bruk av stormseil som flying jib og leseil. Så fikk
noen båter sydd ”neglelakkseil” (rød
dacron) som sto fint i lett vind. Og de bermudariggede hadde
genoaer. Noen gaffelriggede fikk etter hvert også genoa. Så
i 1977 ble det også innført regler for seilføringen.
Kun vanlige, alminnelige seil for båttypen kunne brukes.
Det skulle ikke være nødvendig å investere i
dyre seil for å kunne hevde seg i regatta. Det ble lagt
begrensing på overlapp for forseilene. Klyver kunne
overlappe fokkestag med 30% og fokka kunne overlappe masta med
20%. Overlapp for fokka var således romslig, hvilket
medførte at de med et forseil, som regel de
bermudariggede, i praksis kunne føre genoa selv om genoa i
teksten ikke var tillatt. Dette skapte, mildt sagt, mye
diskusjoner. Så i 1978 ble det kun i klasse 4 fri
seilføring. Men diskusjonene fortsatte i klasse 4 da
bermudariggede kunne bruke genoa men ikke gaffelriggede da de
hadde et fokkestag som begrenset største forseil. Så
i 1983 ble seilbegrensingene også innført i klasse
4. Men de bermudariggede seilte med sine vanlige seil og
skriftlige protester ble innlevert i årene som fulgte.
Så
i 1985 ble det lagt ytterligere begrensinger på forseilenes
størrelse. Fokk maks 20% av (Lwl)2 og Klyver
25% av (Lwl)2. Det ble mulig for alle klasser som
ville seile med større seilføring, å melde
seg på i en egen klasse for fri seilføring. Det ble
imidlertid ikke noen fri klasse i praksis så diskusjonene
gikk fortsatt høyt om lovlig seilføring og om båter
skulle vært diskvalifisert. Fra Hollenderen 1986 ble
det strengere med genoa og de som ville seile med genoa ble satt
i klassene med andre båter.
Klasser
etter regattapotensiale: 1985 På dette tidspunktet
hadde Jomfruen, Frøya og Ledina (Kraka) gjort rent bord på
premiebordet i flere år. Tur og regatta komiteen ville
derfor at jeg skulle se på mulighetene for å lage en
måleregel. Denne skulle holdes hemmelig for å slippe
store diskusjoner på formelens oppbygging. Jeg begynte å
regne for hånd men det var en formidabel oppgave å
regne gjennom alle båtene for hver forandring av formelen
(4-8 timer), selv om jeg tok et mindre utvalg båter.
Regnskapsføreren vår (båtbyggeriet) hadde
kjøpt Risørs første datamaskin og jeg fikk
en programmeringsekspert fra Tvedestrand til å lage et
program for meg (ja det kostet penger). Dette hjalp betydelig på
mulighetene til å eksperimentere med formler men det var
likevel vanskelig å få tall som så riktige nok
ut. Deplasementet var det største problemet. Så vi
brukte tallene foreløpig kun som hjelp til å dele
inn båtene i det klassesystemet vi hadde, dvs statistikk nå
kombinert med hastighetspotensiale.
Første
måltall 1992 På 90-tallet hadde en venn av meg
kjøpt 133 mhz PC med 4 mb RAM og Excel 2,0 og hjalp meg å
lage et regneark for måltall. Mine kunnskaper fra England
med programmering på hullkort i Basic kom godt med. I 1992
hadde tallene blitt så gode at vi tok dem i bruk. Da
ble de tradisjonelle skøytene delt inn i to klasser etter
måltall pluss tre klasser for limtre m.m., bermuda og
tyngre turbåter. KNS fikk måltall direkte av meg uten
at målebrev ble utskrevet.
Målebrev
med måltall - 1993 I 1993 kjøpte jeg egen
Laptop (brukt selvfølgelig) med 25 mhz ”Intel
Inside” prosessor med 60 Mb harddisk (pluss ”Stacker”)
og 2 mb Ram som jeg raskt, men dyrt, utvidet til 8 mb.
Programvaren var Windows 2,0 og Excel 4,0. Så fra 1993 fikk
hver enkelt båt målebrev med måltall utskrevet
på laserprinter. : )
Gamle
klasse 4 (de raske, ”Lystbåtklassen”) ble
gjenopprettet slik at det ble nå delt inn i 3 klasser pluss
de 2 klassene for andre båter. Delingen mellom klassene
gikk i hovedsak etter måltall. I Lystbåtklassen
ble det igjen tillat med genoa da dette jo ble straffet i
måltallet.
I 1995
ble det gjort større spredning i måltallene samtidig
med at tallene ble justert opp for å ligge så nær
LYS tall som vi mente var riktig. Dette var viktig for de
skøytene som deltok i lokale regattaer med moderne båter.
Samtidig ble nå Bermudariggede innlemmet i gaffelklassene.
1998:
Klasser etter størrelse og VET og moderne byggemetoder
godtas i klassene for de tradisjonelle. I 1998 innførte
vi en helt ny klasseinndeling. Vi hadde sett at det var
problematisk at store og små båter seilte i samme
klasse selv om de hadde like måltall. Forholdene bestemte
for mye hvem som skulle vinne. Et åpent medlemsmøte
februar 1998 vedtok forandringer: Moderne bygde skøyter
ble innlemmet i de tradisjonelles klasser. Dette ga flere båter
og vi kunne da dele bruksbåtklassen i to klasser, over og
under ca. 35 fot. I Lystbåtklassen ble det ikke lenger
tillatt med genoa. Bermudariggede med genoa kom i egen klasse
sammen med andre tyngre turbåter som ville starte i Son.
Gaffelriggede med genoa kom også i denne klassen.
Bermudariggede skøyter uten genoa kunne fortsatt seile
sammen men de gaffelriggede hvis de ønsket.
I
Færdern 1999 ønsket noen av klasse 2 & 3 båtene
å seile i klasse 1 og runde Hollenderboen. SSCA tok da ut
noen av båtene i klasse 2 & 3. Ikke alle som ble
flyttet satte pris på det så det skapte reaksjoner.
Dette var også ekstra arbeid for Tur og Regatta å
lage klasse for hver regatta basert på påmelding.
I 2002
gjenopprettes klasse 1, men nå med hovedvekt på små
skøyter. Før måltallet ble innført
hadde klasse 1 vært for alle som kom sist i
mål. Bermudariggede med genoa skilles ut i egen klasse.
Statistikk
faktor I 2004 innførte vi regatta statistikk,
”Skipperfaktor” basert på resultater fra 1998.
Det gjøres slik at alle plasseringer dårligere enn
første plass får et fratrekk, opptil 1 poeng for
sisteplass men avhengig av hvor mange båter det er i
klassen. Resultatene behandles med forsiktighet, dvs at regattaer
med vindstille og variable forhold ikke blir regnet med.
Statistikk/Skipperfaktoren kan påvirke måltallet med
maks ca 4 %. I 2010 ble statistikkfaktoren utelatt
igjen. Isteden blir bare de som har svært tydelig
tendens, rask eller sakte, gitt en liten justering. Dette gjelder
få båter og fremkommer på målebrevet.
Egen
hardværsklasse I 2006 ble de tyngre og underriggede
skøytene satt i egen klasse. Dette var først og
fremst Redningsskøytene, men også mindre skøyter
med liten rigg prøver i plassere i denne klassen. Hadde
det vært nok båter burde denne klassen skilles i
store og små båter, men det blir neppe nok båter
til det. I 2010 ble de mindre båtene flyttet til
de mindre klassene igjen. Dette fordi det nå er innført
reduserte seilføringer på alle målebrevene. De
med liten rigg får derved ikke noe vesentlig fordel i mye
mye vind, såsant det var mye vind ved start så alle
startet med redusert seilføring. Dette kan imidlertid
forkluderes hvis arrangørene krever at seilføring
og VET tall skal bestemmes før seilasen.
Genoa
og spridd klyver. I 2007 ble det etter vedtak på
medlemsmøte igjen tillatt med genoa eller storklyver, dvs
forseil over 25% av (Lwl)2, i gaffelklassene.
Medlemsmøte vedtok at disse seilene skulle straffes mer pr
kvm enn vanlig klyver. Dette er en teknisk utfordring for
matematikken og regnearket. Foreløpig er det løst
ved at overskytende klyverareal over 20% (Lwl)2 gis et
tillegg. Dette gjør også at større
klyvere straffes noe mer hvilket er riktig for den fordelen det
gir at klyveren spris når den er større enn fokka.
Sammenslåing
av klassene ved liten deltagelse Som om ikke
klasseinndeling er vanskelig nok, har ofte KNS slått sammen
klasser etter eget forgodtbefinnende. Vi fikk etter hvert avtale
med KNS at de skulle tillate færre (5, senere 3) enn deres
vanlige krav om at det må være minst 8 båter i
hver klasse. Men hver gang med nye folk i KNS ble dette glemt, vi
ikke kontaktet og klasser slått sammen ganske
tilfeldig. Men sammenslåing av klasser er uansett ikke
problemfritt, særlig ikke hvis vindforholdene er enten
veldig lette eller veldig hard vind. Så vi skulle gjerne ha
færre klasser, men vi ser at det er viktig med likest mulig
båter i hver klasse.
Se
klasseinndelingen her: Klasseinndeling2010
Klasseinndelinger er nå påført Seilareal
faktor og båtlengde som tydeliggjør båtenes
egenskaper.
Les regler for seilføring som er tillatt 2010: VET
Seilføringsregler
|