Trebåtfestival-regattaen 2022
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no - Se også min historiske side om Colin Archer og andre skøyter www.colin-archer.no
Sikker start kombinert med mer spenning
I mye vind har det vært mange kollisjoner FØR start da båtene klumper
seg sammen nær startlinja for å få en god start. For 20 år siden foreslo derfor
seilforeningen start i et tidsvindu på 10 minutter; dvs, båten starter
når de selv vil innen 10 minutter etter startskuddet og starterne på
land tar startidspunktet på hver båt.
Mange var skeptiske til dette da de mener starten er en viktig del av
konkurransen. Men man erfarte fort at spenningen i seilasen ble større
med vinustart da alle har en god start. Dette er særlig viktig på korte
regattaer på trange baner. Og båter som alltid holdt seg i bakgrunnen i
starten av sikkerhetsgrunner, kom nå opp på premielisten.
Samtidig kom en ny utfording for når det lønner seg å starte. Er det
for tett med båter som man kommer i le av (i fisen), så tar man en
runde til og starter etter det tette feltet.
Rettferdigere resultater
I en perfekt regatta vil en grafisk fremstilling av måltall mot
korrigert tid, være en vannrett linje (trendlinje i excel regneark).
Endret vindstyrke, økende eller løyende vind, favoriserer lave/høye
måltall. En statistisk formel retter dette uten synsing (utviklet av
Nordenstrøm i KNS). I 2022 var det løyende vind og formelen ble brukt
og ga utslag for noen båter som lå tett på hverandre i korrigert tid.
2022 regattaen
For 2022 lagde jeg et nytt måltallsystem for festivalen. Se alt om TBF-måltallet her.
I flere år har festivalen brukt SSCA sine VET-tall, men regnearket er
ikke egnet for å legge inn nye båter og heller ikke å legge inn andre
seilføringer når det blåser mye og de mindre båtene må redusere seil.
Jeg baserte meg på samme formel, men side jeg lagde nytt regneark,
gjorde jeg også en endring ved å ta bort dybdefaktoren i formelen.
Tall-nivået ble også justert til å ligge under/over 1,00.
Det deltok 8 skøyter og 5 bermudariggede
båter. Halvparten var ikke registrert hverken i SSCA eller KTK, så det
var godt med nytt regneark.
Alle startet samlet og starten var som vanlig med 10 minutters
tidsvindu. Tidsvindu betyr at du har 10 minutter på deg etter
startskuddet og starterne klokker hver båt når de starter.
Det gjør at båtene kan holde sikker avstand og unngå kollisjoner.
I tillegg har tidsvindu den fordelen at alle får perfekt start. Det er
ikke nødvendig å ha spisse albuer for å knive om premiene. De med
spisse albuer misliker selvfølgelig dette da de ikke kan surfe banen
rundt med alle trygt bak seg, men må seile optimalt hele tiden.
Banen var som vi har brukt mange ganger for noen år siden, 3 runder
rundt Bjørnskjær og bøye på havna ved Lekerøya. Denne banen er hyggelig
både fordi båtene ser hverandre og publikum har også båter å se på hele
tiden.
Vinden var i år NV som gir mest slør. Det ble bare et slag etter Stangholmen før Bjørnskjær.
Vi diskuterte å runde Stangholmen, men vi har aldri krysset inn det
vestre løpet og det er noen grunner på innsiden, så det ble droppet.
Jeg har nå sett nærmere på det og det er ikke noe problem, så neste
gang med NV, blir 2dre og 3dje runde rundt Stangholmen.
Resultatene ble beregnet med "Vindkorrigert" resultatberegning, se forklaring lengre nede.
Som dere ser, gjorde måltallene store utslag i forhold til seilt tid.
Det var lett bris, litt byget pga fralandsvinden, og den løyet litt på
slutten.
PS. Jomfruen misforsto starttidspunktet og startet for tidlig,
men ble klokket og fikk et tillegg. Vi tar på oss skyld for uklar
beskjed helt på slutten av skippermøtet.
Starterne fulgte ikke med da første båt FLICA gikk over mål,
muligens fordi FLICA hadde tatt igjen alle med en runde, så FLICA
seilte videre og rundet havnebøyen en gang til. Løpet ble da meldt på
VHF som forlenget, men en båt hadde ikke VHF og satte kursen mot havn
før vi fikk kontakt og de gikk tilbake i løpet. De ble godtgjordt 8
minutter.
Denne grafen med Seilt tid, viser at det er logikk mellom båtenes fart og måltall.
Dette har også mye med "tidsvindu" starten slik at alle måles opp mot ferdigheter og ikke lotto-trekning i en vanlig start.
Med vanlig Tid x Måltall ses at trendlinjen ikke er helt vannrett.
Dette viser at noen båter favoriseres i forhold til sitt måltall. Det kan ha flere årsaker:
I denne regattaen kom det at vinden løyet på slutten og de raske båtene ble favorisert.
Formelen for statistisk korrigert resultatberegning gjør at trendlinjen legges vannrett.
Dette er ren matematikk og ikke noe synsing. > Ikke be meg forklare
hvordan matematikken får til dette, men jeg ser det virker. Formelen er
utviklet at Nordenstrøm i KNS.
For de som er interessert i matematikken; last ned regnarket her.
Urettferdigheten uten denne korrigeringen, kan være mye større enn i 2022 regattaen.
Under er en graf fra skøyteklassene i Færderseilasen 1996.
Dette er graf over Måltall x Tid (den "vanlige korrigert tid")
Her ses tydelig at de med høye måltall var sjanseløse. Årsaken til den
meget skjeve fordelingen i denne regattaen, var mange timers
vindstille, og klokken går selvfølgelig like fort uansett måltall man
har.
Heldigvis for de med høye måltall, brukte KNS den statistiske formelen
i denne regattaen. Det var flere klasser, så båten med 1,03 vant den
raske klassen og 1,07 slo også flere i den klassen. Den med 0,95 i
mellomklassen slo flere som ligger under på denne grafen. Båten med
0,81 vant selvfølgelig sin klasse.
For de som er interessert i matematikken; last ned regnarket her.
.Her kan du se formel og båtdata med TBF-måltallet .
Les mer om regattaseiling med skøyter her
Noen bilder fra regattaen 2022
RISØR II - HAVFRUA - RAAK
JOMFRUEN runder kongestaken ved Stangholmen Foto Bjørn Svensson
RAAK, FRØYA og KAREN SOPHIE II i det fjerne. Foto Finn Bjurvoll
PS. RAAK seilte uten toppseil pga lite mannskap samt at de har svært høyt måltall.
FRØYA seilte uten toppseil pga brist i mastetoppen.
KAREN SOPHIE 2 - HAVFRUA - ANAHITA - 12mR FLICA II - FAYANCE Foto Finn Bjurvoll
KARUNA (foto tatt ved en annen anledning)
*******************''''''''''''
Oppdatert 4/5-2023
Denne side ble først opprettet 1/5-2023
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4956 Risør
Mob 9077 8929 & WhatsApp
Email: jeppejul02(at)gmail.com & jeppejul(at)online.no
**
**