Startprosedyrer i skøyteregattene |
Startlinjer og start. Starten er viktig i regatta og derfor er viktig å få seg en god plassering når startskuddet går. Dette fører til at båtene kjemper om de beste plassene og farlige situsjoner oppstår. Med start i begrenset farvann som på Trebåtfestivalen, blir det veldig tett mellom båtene og det har vært kollisjoner, særlig i år med mye vind og stor deltagelse. Kollisjonene har i hovedsak vært like før start. Med
faste merker som startlinje, blir det ofte et problem at det
lønner seg å starte i den ene enden av startlinjen,
som regel ved lo merke. Dette fører til at båtene
klumper seg sammen ved lo merke, alle vil være i lo. Noen
kommer også slørende mot linjen og det kalles
Grosshandlerstart.
Ved slørestart kan starterne legge startlinjen skrått så det lønner seg å starte i le. Dette blir mindre farlig men mange vil havne i le for andre båter og kan loffe eller må avfinne seg med å falle bakover i rekka.
|
Vindu-start Mere Spenning - Tryggere Start - Tryggere Regatta “Vindustart”
ble først innført for en tryggere start, men det
viste seg også at det gir mer spenning i seilasen.
I starter på faste merker er det ikke alltid
kryss-start og startlinjen legges også ofte feil. Dette
medfører at en god del båter må havne på
uheldige plasser på startlinjen da det ikke er plass til
alle båtene i lo eller le. Ved rundinger med mange båter samlet, må man ofte, særlig i frisk vind, gi plass ut over det man har rett på for å unngå farlige situasjoner. Med mere spredning av båtene minskes dette problemet. Tryggere Start “Vindustart”
betyr at man har et tidsvindu å starte i; dvs. man
kan starte når man vil innen 10 minutter etter
startskuddet. Starterne noterer starttidspunktet for hver enkelt
båt. Men det krever
at båtene blir vant til denne startformen og hvilken
taktikk som passer den enklte båt og vindforholdene. Med vindusstart hadde kollisjonen på Isegran 2010 høyst sannsynlig vært unngått da de som var i ferd med å ta Grosshandlerstart bare kunne ha tatt en runde og hatt en god start noen minutter senere. Tryggere Regatta “Vindustart” gir mere spreding av båtene. Dette gjør at det blir færre båter som skal runde samtidig som ofte skaper farlige situasjoner. I regattaen i
Sail Isegran 2011 blåste det kuling, og med slørestart
var det mange som skulle rundt samtidig. Rundingene ved stakene
ved land er også slik at man må baute ved rundingen
da det ikke er langt til land. Dette skaper veldig farlige
situasjoner, særlig med sterk vind som i 2011. Mange måtte
ta vikemanøvrer for båter som de egentlig ikke
hadde vikeplikt for for å unngå farlige
situasjoner. Mer spenning i seilasen I tillegg skaper
Vindustart mer spenning i seilasen da man ikke kan avskrive noen
konkurrenter pga dårlig start. Vindustart kan derfor med fordel også brukes i andre seilaser enn Trebåtfestivalregattaen og åpner for ny startteknikk for de smarte. Kanskje litt nervepirrende å vite at de som startet langt bak likevel kan være en trussel! Sail Isegran er et tysk eksempel på en regatta hvor starten er meget viktig. I tillegg til fordelen med fri vind, slipper man problemene med møljerundinger med farlige situasjoner som gjør at man blir presset til vikemanøvrer som man taper på. Argumenter i diskusjonen Argumenter for
vindustart: Det er klart at starten er et stort spenningsmoment. Særlig i korte seilaser er god start helt avgjørende. Men dette betyr også at etter starten er mye lagt for den videre spenningen i seilasen. Med Vindustart så blir det mye mere spenning i resten av seilasen da ingen har fått en tidsfordel. For mye regattafokusering hindrer rekruttering. Motstanderne av vindustart
synes at spenningen i starten er en viktig del av regattaen. |
Gunderstart Dette er en måte å
starte på hvor man før start beregner seilt tid ut
fra måltall, banelengde og antatt fart. Båtene
starter da på forskjellige klokkeslett og første
båt i mål vinner. Starten blir også trygg og regattaen spennende. Første båt i mål vinner. SSCA ønsket derfor dette på Trebåtfestivalen. Dette ble prøvet i 2003 for meterbåtene og ble en flott og spennende seilas. Men den er litt mer komplisert å arrangere så Risør seilforening foreslo at vi heller brukte Vindustart som beskrevet over. Hvis forholdene forandrer
seg blir dette ikke riktig. Hvis man har en kort runde som
seiles flere ganger, ihvertfall på slutten av banen, så
kan man korte av eller forlenge med antall runder. |
Kollisjoner før start på Trebåtfestivalen Med start i begrenset
farvann som på Trebåtfestivalen, er blir det veldig
tett mellom båtene og det har vært kollisjoner
nesten alle år med mye vind og stor
deltagelse. De første årene
seilte skøyter og meterbåter samme dag. Mens
skøytene startet så satte meterbåtene seil
mellom skøytene. I 2003 ble det bestemt å
starte på Østerfjorden og starte med Gunderstart,
fredag for meterbåter og lørdag for skøyter. Det var nå flere år med liten deltakelse, festivalen hadde fått mer kommersielt preg samt at båtene var lei av å ikke bli hørt med sine ønsker, hverken til festival arrangementet eller regattaen. Færre båter ga også færre publikum. Festivalen forbedret seg og etter noen år ble deltagelsen i regattaen ble igjen større, men man glemte å gjøre noe med startprosedyrene og banen, og resultatet var mange nye kollisjoner. SSCA reiste på nytt krav om Gunderstart, men Risør Seilforening foreslo i 2008 isteden ”Vindustart”, se under. |
Grosshandler-start Med faste merker som
startlinje, blir det ofte et problem at det lønner seg å
starte i den ene enden av startlinjen, som regel ved lo merke.
Dette fører til at båtene klumper seg sammen ved lo
merke, alle vil være i lo. Regattaseilere skal, når
man seiler på Kappseilingsreglementet, stå på
sin rett til å stå opp til startmerke og trenge de
andre utenfor så de må ta en ekstra runde. Les også
Regattareglement Typisk eksempel på kollisjon etter Grosshandler start skjedde i Sail Isegran 2010 hvor det ble en massekollisjon da en stor del av båtene tok grosshandlerstart. Startlinjen lå slik at det ble slørestart, slik det ofte blir når man starter på faste merker. Heldigvis ble det visstnok ikke store skader. |
Tilbake til JJN hjemmeside – www.jul-nielsen.no Oppdatert 17/3 - 2013 Jeppe
Jul Nielsen |