.
Ror og propell.
Hvordan få et godt ror og minske propellstøy.
av Jeppe Jul Nielsen
Se også:
- Hovedsiden min Jul-NielsenTrebåtservice: www.jul-nielsen.no .
- Den historiske hovedsiden min om båtkonstruktøren Colin Archer: colin-archer.no .
***********************'''''''''
STAVANGER
økte tydelig hurtigheten uten motor.
Dette må i hovedsak tilskrives
vekten som ble tatt ut. Motor med propell 700 kg. Tanker 100 kg pluss
opptil 500 kg diesel. Vanntanker 100 kg pluss opptil 1000 kg vann > ca 1,5 tonn tilsammen normalt.
I tillegg til at STAVANGER økte hurtigheten ved å ta ut motoren og fjerne propellen og propellhullet, så økte også manøvrerbarheten og den ble lettere på roret.
Propell
og hull
i roret ødelegger ror-effekten mer enn de fleste kan tenkte
seg. Hullet
ødelegger trykkforskjellen roret skaper, effekten minker det forårsakes
turbulens som propellen øker ytterligere. Dette
minker manøvrerbarheten og gjør
båten mer følsom for ubalanse i seilføringen; mer
lo-gjerrig for samme seilføring, som f.eks. uten klyver.
For
å opprettholde rorvirkningen, må sikkert dobbelt av rorarelaet som
fjernes legges på. I og med at dette nødvendigvis blir i akterkant,
blir båten mye tyngre å styre; mye
tyngre å få rorkulten i borde. RISØR II er minst dobbelt så tung
på rorkulten som ror uten propell ved feks baut.
Ulempene kan minkes på båter med propell til en viss grad.
- Engelskmennene pleier å sette propellen på siden så det ikke lages
hull i roret. Dette gir imidlertid dårlig manøvrering ihavn og aksling
på siden bremser en god del selv med seilrett propell.
- RS 32 KRAGERØ har satt inn to motorer/propeller så roret
er
originalt uten hull. KRAGERØ har derved samme ror-effekt og
ror-følelse som originalt. Propellene er av
foldetype for å bremse minst mulig, men
hele konstruksjonen med akslinger og hylsebeslag er likevel en god del
brems.
- De fleste har hull i roret. Med seilrett propell blir det mindre
turbulens og det bedrer rorvirkningen. Og selvfølgelig bremser det
mindre.
RS 30 RISØR IIs seilrette propell. Merk at stevnen er godt spisset for minst mulig turbulens og propellstøy.
Det er relativt stort hull i roret, men rorarealet er økt og
manøvreringsevnen er like god som originalt. Men den er er tung på
roret og krever konstant bruk av styretalje.
Man skal kunne legge en list langs huden inn i propellhullet og den
skal da ha samme bue som huden. Løftes listen vekk av stevnen, må
stevnen høvles av.
Ikke spiss mer enn at listen ligger inntil stevnen. Med for mye vinkel
klarer ikke vannet å følge når båten får fart og det blir turbulens fra
bredeste punkt.
Forkant av roret i propellhullet skal være formet som forkanten av
en flyvinge: ganske skarp med en liten radius forrest. Er ikke stevn og
ror formet riktig, blir det dessuten mye propellstøy (som mange ellers
tror er motorstøy).
Rorets effekttap må kompenseres med større areal akter.
Det gjør esverre roret betydelig tyngre; opptil dobbel kraft må til
på rorkulten avhengig av propellhullets størrelse.
Men med styretalje, og litt trening på å bruke den rikrig, er dette ikke noe problem.
Ha styretalje; en på hver side.
Brukes også i bauten hvis det er for mye å legge rorkulten utenfor
cockpitkarmen. Sett et halvstikk og ha begge armene fri til
forseilskjøtene. Og når man skal se på kart, hente noe nede eller
annet.
Da Colin Archer satte motor i skøytene, endret han akterstevnen så roret ble urørt.
Archers
propellstevn på los- og fiskeskøyter: Roret er
uberørt og "lett" som vanlig på rorkulten, men effekten redusert pga turbulens fra propell om den ikke er seilrett. Tidlige propeller var smale 2-bladet og de ble satt på høykant.
Bedre effekt får ved å sette den aktre stevnen på roret så roret blir
balansert og så bruke seilrett propell som da ikke skaper turbulens.
Seilrett propell har jo også den fordelen at den bremser mindre.
Idag flytter vi arealet av den aktre
stevnen under vann til roret så det blir balansert.
Det blir da både mer effektivt og
lettere på rorkulten enn originalt uten propell.
Dette kan også gjøres på båter med seilstevn, men det medfører en større påforing av stevn og forlengelse av kjøl og dødtre. Men ved større reparasjoner kan det ofte gjøres uten for mye ekstra arbeid.
Balansert
ror på RS kopi FAYANCE. Propellen stilles seilrett og
båten manøvrer faktisk bedre enn originalt.
Den
er også mye lettere på roret enn originalt og kan styres med en hånd,
også ved maskinbruk i havn. For havnemanøvrering kan rorkulten legges
utenfor rekka og båten snur med liten svingradius.
Hullet skaper nok litt brems, men med større seilareal enn originalt, seiler båten godt.
Akter
på FAYANCEs ror ses et servo-ror som styres av en autopilot
oppå rorkulten. Hovedroret løper fritt og servo-roret har
motsatt utslag og skyver på akterkanten av roret. Hovedroret
styrer båten med minimalt strømforbruk og dette virker
bedre jo mer det blåser.
Rorforslag til GRØNNINGEN.
***********''''''''''''
Jeppe Jul
Nielsen
..................................
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent & Besiktigelser &
Båtutstyr til veteranbåter.
Hjemmeside:
www.jul-nielsen.no
Mail: jeppejul@online.no
Tlf mobil 9077 8929 & Whatsapp
Tyriveien 1 -
4956 Risør - Norge
***********'''''