REGLER
FOR BYGGING OG DIMENSJONERING AV
TREBÅTER
1993
Innlastet
2/10-98.
Dette
er et foreløpig utkast til regelverk.
Selv om det ble laget i 1993 så har jeg ikke fått jobbet med det siden.
Mange
formler og regler er ennå ganske ufullstendige og ikke prøvet på tilstrekkelig
antall båttyper. Dessverre har jeg ikke kunnet ta med forklarende tegninger
ennå
Disse
må derfor ikke benyttes for bygging eller dimensjonering uten konferering og
tillatelse fra undertegnede.
Jeg er
imidlertid meget interessert i å høre kommentarer og synspunkter så det er fint
om du prøver ut reglene på din båt eller prosjekt.
Dette
dokument må på ingen måte kopieres for distribusjon.
Jeppe
Jul Nielsen
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144 Fax 3715 0104 Mob 9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no
Tilbake til
åpningsside
INNLEDNING
Det nye med disse reglene, er at de baserer seg både på båtens deplasement
og på størrelse. Tradisjonelt har byggeregler vært basert på enten:
1. Størrelse (Veritas, Nordisk båtstandard)
2. Deplasement (Amerikanske som Heresoff, Nevin)
3. Tabellform og størrelse. (Lloyds, Gamle Veritas).
Svakheten til disse er at de er tilpasset en båttype; tung bruksbåt, lette
lystbåter osv.
Mine regler spenner over et mye større båtype-spekter.
Siden disse reglene også baserer seg på båtens deplasement (vekt), er derfor
viktig at man gjør en realistisk beregning og vurdering av hva båtens vekt vil
bli når den er fullt utrustet og lastet til den tilstand som båten skal være
operativ i. Last skal også inkluder personer og bagasje. Blir deplasementet
større enn det som er grunnlaget for dimensjonering etter disse regler, vil
dimensjoneringen bli i underkant av hva som er intensjonene med disse reglene.
Reglene må behandles med fornuft og
spesielle konstruksjoner eller spesielle bruksområder skal behandles spesielt.
Jeg har i disse reglene valgt å
benytte motstandsmomenter for en del styrkedeler. Dette gir den fordelen at
hver båtbygger eller konstruktør friere kan velge sin byggemetode direkte. Med
mine metoder for å komme frem til motstandsmomentene, er dette en enkel måte å
komme frem til dimensjonene på. På disse internettsidene kan jeg ennå ikke
gjengi figurer med motstandsmomenter hvor du velger bredde og høyde for spant,
bjelke, kjøl m.fl. Du kan bruke de figurene som står i Nordisk Båtstandard
eller beregne det etter :
Høyde = kvadratrot av (6 x motstandsmoment/valgt bredde)
For lett å kunne bruke formlene i
dette regelverket, trenger man kun en lommekalkulator som kan ta kvadratrot,
kubikkrot og fjerde rot.
Rottegn er i formlene på disse sider skrevet som brøk i potens: eks
(LVL x B)1/2 som betyr kvadratroten av parentesen.
( )1/3 blir kubikkrot og
( ) 1/4 blir 4de rot.
DEFINISJONER
LOA = største lengde målt utvendig
stevner (meter)
KVL = konstruksjonsvannlinje (meter)
LVL = lastet vannlinje lengde (meter)
B = største bredde utvendig hud
(meter)
Dyp = største dypgående (meter)
Dep = deplasement (vekt i lastet
tilstand) (tonn)
Kjøl = vekt av utvendig ballastkjøl
(kg)
s = senteravstand av spant,
bjelker, kjølbolter, bunnstokker (cm)
Wsp = motstandsmoment til spant (cm3)
Wbj = motstandsmoment til bjelker (cm3)
Wkj = motstandsmoment til kjøl (cm3)
Wst = motstandsmoment til stevner (cm3)
l = Lengde av luke, cockpit og
lignende
LAMINERING
Laminering tilfører ikke et feilfritt emne noe styrke før lamellene blir så
tynne (1-3mm) at limets styrke blir av vesentlig betydning. I forhold til
helved med kvister og avved, økes styrken kolossalt. Det er derfor forskjellig
hvor mye dimensjoneringen kan reduseres på f.eks. bjelker hvor det blir lite
avved og på spant hvor avved ofte er betydelig.
Laminering på båter har vist seg i svært mange tilfeller å ikke holde. Det
skyldes i hovedsak at ikke betingelsene for en god liming ikke har vært
tilstede eller at feil lim har vært anvendt.
Riktig anvendt skal en laminering holde like lenge som treverket nesten
uansett påvirkning. Laminering er ofte den beste erstatning for grodde emner og
har et stort anvendelses område.
Vi vil derfor her redegjøre for de betingelser som må oppfylles for at en
laminering kan tåle den påkjenningen den blir utsatt for i båt.
Disse betingelsene er minimumskrav som må oppfylles uansett hva
limfabrikantens bruksanvisning sier.
- Treverket må være tørt,
maks 14%. Det betyr at det må være ettertørket i oppvarmede lokaler. Alle
materialene må ha samme tørrhet og også være tørre inni.
- Laminerte konstruksjoner
som kan bli utsatt for fuktighet, skal være av Resorsinol-Fenol type eller
epoxy beregnet for båt og begge godkjent for det aktuelle treslag de skal
lime. (Epoxy anbefales vanligvis ikke på eik).
- R-F limte materialer ha
100% tilpassede limfuger. Materialene må høvles og høvling i
tykkelseshøvel må skje på lav matehastighet. Håndtilpassede flater
oppfyller sjelden kravet til limfugens tykkelse.
- Epoxy limte materialer kan
tillate åpninger på 1mm eller mer avhengig av om det er ytre eller indre
flater. Materialene skal ha en ru eller åpen overflate og skal(bør?) hvis
de er høvlet, pusses med sandpapir.
- R-F limte materialer må ha
et presstrykk på 10 kg/cm2 for furu og 15 kg/cm2 for hardved. Dette er
vanskelig å oppnå med skrutvinger og trykkluftslanger eller annet
spesialinnspennings-system må anvendes.
- Epoxy limte materialer
trenger ikke presstrykk men det er viktig at riktig limteknikk og
fyllstoff anvendes så ikke limet renner ut av limfugen eller suges inn i
treverket. Lang åpentid er viktig, særlig på løs ved og endeved. Det må
ofte smøres flere ganger før arbeidsstykkene føres sammen.
- Resorsinol fenol limte
materialer krever vanligvis dobbel limpåføring med 200-300 gr/m2 på hver
flate. Ellers begynner limet å herde for tidlig slik at limfugene blir
tykke (og svake).
- Epoxy limte materialer
krever vanligvis dobbel limpåføring med 200-300 gr/m2 på hver flate.
Ufortykket lim må påføres før fortykket lim påføres.
- Resorsinol fenol
laminering krever minimum 40' i herdekammeret og må stå i press minimum 8
timer for løse treslag og 16 timer for hardved.
- Epoxy herdetid varierer
sterkt med fabrikat og herdertype, men vanligvis kreves minimum 15' og
setter seg i løpet av 5-10 timer. Full styrke oppnåes først etter flere
dager og derfor bør laminater med mye spenn enten heve temperaturen eller
stå lenge for før de taes ut fra innspenningen.
- Fuktighet må tilføres
limkammeret når temperaturen heves.
- Les og følg
limfabrikantens bruksanvisning.
PLANENDE OG HALVPLANENDE BÅTER
Disse skal øke alle motstandsmomenter med en hastighetsfaktor.
Hf = Fart i knop/ 3/(LVL)1/2
Der hvor dimensjoner eller er beregnet direkte, skal dimensjonen økes med:
hf = (Hf )1/3
TRESLAG
Det er angitt hva slags treslag som er grunnlaget for beregningene.
Brukes andre treslag enn de som er omtalt, skal tykkelsen korrigeres i
forhold til treslagets styrke og holdbarhet.
HUD
Regel hudtykkelse skal være:
- Regel hudtykkelse = (LVL x
Dep)1/4 x 8 + 2,0mm
- Regel hudtykkelsen kan
korrigeres som følger:
Drevet hud, skjøtt på spant =
1,0 Ganger hudtykkelse
Limt hud med limte lasker =
0.9 -"-
Strip plank, limt = 0,9 -"-
Stringers, limt = 0,8 -"-
Klink = 0,8 -"-
- Hudtykkelsen skal allikevel
være minst:
Drevet = min 1/15
av spanteavstanden
Lamminert = min 1/25 av spanteavstanden
- Lim som benyttes til hud,
skal være epoxy. Treverket må ikke ha høyere fuktighet enn 14% og
temperaturen må være minst 15'.
Brukes andre treslag enn furu, kan tykkelsen korrigeres for treslagets
styrke og holdbarhet i forhold til furu. For gran, eik og teak anbefaler
jeg følgende korreksjonsfaktorer:
Gran = 1,1 Ganger kor.hudtykkelse
Eik = 0,95 " " "
Teak = 0.90 " " "
- Driving
- Lusing
- Stringers
INNFESTING AV HUD
- Huden kan festes med
varmgalvaniserte skipsspiker eller bolter, kobberklink, trenagler, skruer
i bronse, syrefast eller annet korrosjonsbestandig materiale.
- Det skal bores for
skipsspiker og skruer. For skruer skal det bores for stammen og for
kjernen i gjengene (0,7 ganger stammens tykkelse).
- Skruer og skipsspiker som
forsenkes, skal ha en lengde på minst 2 ganger hudtykkelsen.
- Skruer skal ha en tykkelse
på minst:
Skruetykkelse =
hudtykkelse/6 + 1,0mm (tilsvarer Lloyds)
- Firkantet klink skal ha en
tykkelse på minst:
Klink tykkelse =
Hudtykkelse/7 + 1,0mm
Avstanden mellom klink i sua skal være max 7
ganger hudtykkelse eller 30 ganger klinkens tykkelse.
- Trenagler skal ha en
tykkelse på minst:
Trenagle tykkelse
= hudtykkelse/2 + 3,0mm ? ?
- Antall innfestninger i
spant pr. bordgang skal være:
1 stk for hver
påbegynte bordbredde over 2,0 ganger hudtykkelsen
eller 10 ganger innfestningens tykkelse.
- I stevn-/speil-spunning
brukes en innfestning ekstra pr. bordgang.
- Kjølgangene festes til
kjølen med innfestningene i en avstand maksimum:
1 stk pr. 3 ganger hudtykkelsen
eller15 ganger innfestingens tykkelse (Lloyds 12)
SKJØTING AV HUD
- Hudplank bør skjøtes på
lasker mellom spantene eller med limte skrålasker.
- Lasker av samme tykkelse
som huden skal ha gjennomgående innfestninger.
- Limte lasker i hardved med
tykkelse minst 1,5 ganger hudtykkelsen, kan festes med
korrosjonsbestandige skruer.
- For at limt lasking skal
kunne gi reduksjon i hudtykkelsen, må laskene ha en lengde på minst 8
ganger hudtykkelsen og limte skrålasker en omskjøt på minst 6 (?) ganger
hudtykkelsen.
- Lasker skal festes til
hver bordende med innfestinger i to rader med en innfesting mer nærmest
støten enn kravene til innfesting til spant.
- Hudplank kan states på
spant når spantebredden er minst 3 ganger hudtykkelsen. Støten skal da
være skrudd eller ha minst en av innfestingene gjennomgående.
STØTING AV HUDPLANK
- Støter i tilliggende bord,
skal ha en avstand på minst 8 (6?)ganger bordbredden.
- Støter med 1 bordgang
imellom, skal ha en avstand på minst 5 (4?) ganger bordbredden.
- Støter med 2 bordganger
imellom, skal ha en avstand på minst 2 ganger bordbredden.
- Støter med 3 bordganger
imellom, kan skjøtes i samme plan.
- Åpne klinkbygde robåter
til innaskjærs bruk, behøver ikke fullstendig oppfylle kravene til omskjøt
på støter.
STEVNER
- Stevnene skal ha en bredde
på minst 4 ganger regel-hudtykkelsen. Hvis huden har stor vinkel til
stevnen, må innerstevnen gjøres bredere så kravet til landing
opprettholdes.
- Stevnene skal ha en høyde
innenfor spunning minst lik 2,5 ganger regel-hudtykkelse. Ved stor vinkel
mellom hud og stevn må høyden økes til opptil 4 ganger regel-hudtykkelse
for å gi tilstrekkelig tykkelse for innfestningenes lengde.
- Stevnenes totale høyde skal
være minst 5 ganger regel-hudtykkelsen for laminert stevn og 7 ganger
regel-hudtykkelsen for sagde stevner. Sagde stevner skal ikke ha mere
avved enn 1:5. Hvis stevnens krumming gjør dette vanskelig å oppfylle,
skal stevnens høyde økes tilsvarende. Ytterstevnene kan spisses etter
ønske.
- I toppen kan stevnenes
totale høyde reduseres, men innerstevn må oppfylle minimums kravene og må
ha tilstrekkelig tykkelse for innfestingene.
- Ved utskjæring for propell
må ikke stevnens totale høyde reduseres under regelkravet.
- Ved hylsehull skal
stevnbredden ved ytre spunning være minst :
3,5 ganger
regel-hudtykkelsen + hullets diameter.
- Lasking av stevner skal ha
en omskjøt på minst 25 ganger regel-hudtykkelsen. Lasken skal være låst og
helst være utført på et innvendig kne. Det skal være minst 4 bolter i hver
arm. Kneet's høyde skal være minst 5 ganger regel-hudtykkelse. Hvis
laskenes ende hakkes inn i stevnen, må stevnens høyde økes tilsvarende.
- Stevnene skal ha en landing
på minst 2 ganger hudtykkelsen. Mot toppen kan dette reduseres til 1.5
ganger hudtykkelsen. Det skal alltid hugges kistespunning.
SLEMHOLTER
Slemholtene forbinder stevnene til kjølen og skal ta opp strekk og
bøyekrefter.
- Slemholtene skal ha en arm
på 20 - 30 ganger regel-hudtykkelsen.
- Det skal være hakelask
eller være låst med minst en trenagle i hver arm.
- Hver arm skal være boltet
med minst 3 gjennomgående bolter.
- Tykkelsen skal normalt
være lik stevntykkelsen.
KJØL
- Kjøl i eik skal ha et
motstandsmoment lik:
W = 30 x LVL x
(Dep)2/3
- Høyde/bredde-forholdet
skal være mellom 2 og 3. Med kjølsvin kan høyde/bredde-forholdet
reduseres.
- Bredden skal være minimum
samme bredden som stevnene.
- Innerkjølen skal ha en
høyde over ytre spunning på minst 2 ganger hudtykkelsen.
Båter med en bunnreis under 60° men over 45°, skal ha kistespunning og øke
innerkjølen til 3 ganger hudtykkelsen.
Båter med en bunnreis under 45° men over 30°, skal øke innerkjølens høyde
til 3 ganger hudtykkelsen og øke innerkjølens bredde.
Båter med en bunnreis under 30°, skal ha t-kjøl med tykkelse minst lik 1,5
ganger hudtykkelsen og ha gjennomgående innfestninger.
- For båter med ballastkjøl,
kan trekjølens høyde reduseres til 3,5 ganger hudtykkelsen såfremt
ballastkjølen har tilstrekkelig styrke og anlegg mot trekjølen over minst
halve trekjølens lengde fra midten.
- Kjølen skal helst lages
uten lasker. Eventuell lask skal være minimum 6 ganger kjølens høyde, være
låst og boltet med minst 6 gjennomgående bolter. Lasket kjøl skal være
kombinert med kjølsvin.
- Benyttes kjølsvin, kan kjølens
høyde reduseres til det samme som bredden.
- Kjølsvin skal ha samme
tverrsnittsareal som kjølen.
- Stråkjøl av tre eller
metall skal forefinnes på alle båter som ikke er i vinteropplag på land.
Det skal være tjærefilt imellom. Kjølsko anbefales ikke da det gjør det
vanskelig å skifte kjølbolter
MASTEFISK
Seilbåter skal under masten ha en konstruksjon som fordeler mastetrykket til
flere bunnstokker (med forlenget armlengde?). Mastetrykket er avhengig av
riggens konstruksjon, staging (store forseil og akterstag eller lensetakkel) og
båtens stabilitet. Uten en ekstra solid kjølkonstruksjon uten lasker i kjøl,
fylltre eller stevn i nærheten, skal mastefisk benyttes.
- Mastefisken skal ha en
utstrekning forenfor og aktenfor mastens senter på 10 - 20 ganger regel-hudtykkelse.
For båter med stort mastetrykk må denne lengden økes til ofte det dobbelte
eller mer for å få fordelt kreftene tilstrekkelig.
- Høyden skal være 4,0
ganger regel-hudtykkelsen eller minst 0,2 ganger lengden av mastefisken.
Høyden kan gradvis reduseres mot endene til halvparten av høyden på
midten.
- Bredden skal være 2
ganger tykkelsen pluss bredden av spor for mastens tapp. Bredden kan
gradvis reduseres mot endene til halvparten av høyden på midten.
KJØLBOLTER
Under omarbeiding
BUNNSTOKKER
- For tradisjonelt bygde
båter med laminerte eller sagde spant skal det normalt være en bunnstokk
på hvert spant. For andre byggemetoder skal senteravstanden til
bunnstokker normalt være maksimum 10 ganger regel hudtykkelse.
- Hvis bunnstokkenes senteravstand
økes, skal bunnstokkenes dimensjoner, armlengde og innfesting korrigeres
proporsjonalt.
- Tykkelsen av helved
bunnstokker på hvert spant skal være det største av:
Spant tykkelse
1,5 ganger regel-hudtykkelse.
3,5 ganger kjølbolt diameter.
- Høyden skal minst være det
største av:
1,5 ganger spant
høyde
2,0 ganger bunnstokk tykkelse
Høyden må som
regel økes for å få tilstrekkelig arm. Helved bunnstokker må ikke sages ned i
hjertet så det blir mer enn 10 graders av-ved utover armen. (?)
- Bunnstokkens arm måles fra
nederste til øverste bolt (i spantet) eller hudinnfestning.(se tegn).:
Armen skal minst
ha en lengde =
0,1 ganger båtens bredde
7,0 ganger bunnstokkens tykkelse
Båter med
ballastkjøl skal ha en arm lengde på minst:
(Formel under utvikling.)
- Seilbåter skal under
masten over en lengde på 0,1 x LVL, forlenge bunnstokkenes arm 1,5 ganger
og være festet med minst 6 bolter i hver arm.
- Armen behøver ikke
overstige bunnens bredde opp til slaget.
- Bunnstokkene skal festes
til spantet med 1 bolt for hver 2 ganger regel-hudtykkelse armlengde, dog
minst følgende antall bolter i hver arm:
6 bolter i masteområdet
4 bolter på kjølen over ballastkjøl
3 bolter på kjølen uten ballastkjøl.
3 bolter på stevnene under LVL
2 bolter på stevnene over LVL
- Boltene skal ha en
tykkelse lik 0,3 ganger regel-hudtykkelse eller samlet i begge armene ha
en bruddstyrke (tverrsnittsareal ved samme materiale) minst lik 1,2 ganger
kjølboltenes samlede bruddstyrke i bunnstokken.
- Bunnstokkene kan
alternativt festes i huden med korrosjons-bestandige innfestninger som for
hudplank, dog med minst en samlet bruddstyrke i hver arm på 1,2 ganger
kjølboltenes samlede bruddstyrke. I endeved over 45' må lange treskruer
benyttes.
SPANTEAVSTAND
Spantenes senteravstand skal ikke være større enn:
Drevet hud maksimum = 15 ganger hudtyk
Limt hud (epoxy) = 25
Strip plank = 30
Stringers = ?
Klinkbygget = 40
SPANTENES MOTSTANDSMOMENT
- Laminerte spant og bøyde
ribber skal ha et motstandsmoment på minimum:
Wsp = 0,2 x s x (B x Dep)1/2 cm3
s = senteravstand spant (cm)
B = Båtens bredde (m)
Dep = deplasement (tonn)
Spantenes motstandsmoment kan
korrigeres for byggemetode (hud type?) som anvendes med følgende faktorer: (??)
Livholt = 0,85 ganger Wsp
Garnering = 0,70
Limt hud med limte lasker = 0,60
Strip plank = 0,50
*Stringers = 0,35
*Klink = 0,35
***Finer (se eget kap) = 0,30
***Kaldbakt (se eget kap) = 0,25
SPANT
- Spant (eller enkelt del
av doble spant) skal ikke ha større bredde enn høyde.
- Sagde spant skal øke
motstandsmomentet 1,6 ganger.
- Sagde spant som får mere
avved enn 1 til 5, må øke høyden av spantet tilsvarende.
- For doble sagde spant
skal motstandsmomentet økes med 1,6 ganger beregnet moment og regnes for
kun den ene halvdelen.
- Avved skal ikke overstige
1 til 5.
- I tilfelle skal Spantene
kan skjøtes ved å:
legges ved siden av hverandre - omskjøt 1 til 5?
skrålaskes over hverandre - omskjøt 1 til ?
dobbel sidelask - omskjøt 1 til 5?
doble spant - omskjøt 1 til 5?
- Omskjøtene skal boltes
med minst 3 bolter og kan med fordel limes hvis materialene er tørre nok.
- Festes huden med
trenagler eller gjennomgående bolter, skal spantets bredde tillegges
dennes tykkelse.
- Spantets høyde kan
gradvis reduseres over vannlinjen og opp til esingen til 0,8 ganger høyden
i bunnen.
- Ved bruk av livholt eller
garnering, kan spantets motstandsmoment reduseres til henholdsvis 0,85
eller 0,7 ganger beregnet moment.
Livholtet skal ha et tverrsnittsareal lik 15 ganger regel hudtykkelse.
Livholtets tykkelse kan være lik hudtykkelsen eller økes til halve spantets
høyde.
Lasker skal være 6 ganger bredden og være låst eller limt.
Garnering bør ha en tykkelse lik huden.
- Doble spant som har en
boltet metallskinne over laskene, kan redusere spantets motstandsmoment
til 0,9 ganger beregnet moment.
- Seilbåter skal doble de
spantenes motstandsmoment som (under-?) vantenes røstjern er festet til
eller er i nærheten av. (Tverrsnittsareal = ? ganger bruddstyrke av vant).
- ?? Momentreduksjon ??
- Klinkbygde og
strignersbygde båter kan utenom masteommrådet eller andre områder som
utsettes for spesiell stor belastning, redusere spantenes motstandsmoment
til 0,5 ganger beregnet moment.
BJELKER
- Helved furubjelker skal ha
et motstandsmoment minst lik:
Wbj = 0,3 x s x b x (Dep)1/3 cm3
s = senteravstand
bjelker
b = bjelkens
lengde
- For personbelastning (300
kg/m2) skal bjelkenes motstandsmoment være minst:
Wbj = 0,25 x s x b2
cm3
- Hvis avstanden mellom
bærende skott er større enn 50 ganger dekktykkelse, skal bjelkenes
motstandsmoment økes proporsjonalt inntil det dobbelte.
- Bjelker uten bærende skott
som bærer enden av luker, cockpit (lukeende bjelker) o.l., må øke
motstansmomentet med:
( L / 2s ) ganger
beregnet moment.
s = senteravstand
av bjelker
L = lengde av
luke, cockpit o.l.
(eventuelt lengde regnet til nærmeste bærende skott på stikkbjelke)
Innfellinger for
kraveller må kompenseres ved økt dimensjonering av bjelken.
- Bjelker som har et
laminert dekk (se kap om dekk) limt til seg, kan inkludere dekkstykkelsen
(til øverste diagonal-lag eller glassfiber) i bjelkehøyden.
- Laminerte bjelker kan
redusere motstandsmomentet til 0,85 ganger det beregnede moment.
- Bjelker i andre materialer
enn furu, kan korrigere motstandsmomentet i forhold til materialets strekk
og bøyestyrke. (For eik er det 0,85 ganger det beregnede moment.)
- Bjelkenes bredde skal ikke
være større enn høyden.
- Bjelkene kan redusere
høyden i bordet til 0,8 ganger høyden midtskips.
- Bjelkebukt bør være ca 3
cm pr meter.
Større bjelkebukt medfører økt avved for sagde bjelker og må kompenseres
ved økt dimensjonering eller laminering.
BJELKE INNFESTNING
Hver bjelke skal være solid festes til skroget. Det skal skje ved forbolting
til bjelkebærer, revise, esing, knær og spantetopper.
- Benyttes bjelkebærer,
revise, eller esing, skal hver bjelke være boltet til disse.
- Hver bjelke skal i tillegg
enten være boltet og låst med vertikal trenagle til spantetopp eller være
svalefellt til bjelkebærerer eller esing.
- Lukeendebjelker skal være
festet til spant med knær.
- Benyttes knær på hver
bjelke og spant, kan bjelkebærer utelates hvis betingelsene oppfylles i
kapitelet; "Knær - på
hver bjelke ".
BJELKEBÆRER
- Bjelkebærer skal festes
til hvert spant etter samme krav som for innfesting av hudplank, men en av
innfestingene skal være en gjennomgående bolt med diameter lik 0,2 ganger
bjelkebærerens tykkelse.
- Bjelkebæreren skal ha et
tverrsnittsareal lik 25 ganger regel hudtykkelse og være minst 1,5 ganger
hudtykkelsen.
- Hver bjelke skal være
boltet til bjelkebæreren med en bolt med diameter lik 0,3 ganger regel
hudtykkelse.
- Bjelkebæreren kan skjøtes
med lasker 6 ganger bjelkebærerens høyde eller lages i dobbel høyde av to
planker som støtes på spant med minst 6 høyders avstand. Innhakking av
lasker skal tillegges beregnet h¢yde. Lasker skal være i god avstand fra
mast og ender av lukeender o.l.
- Innpakking av bjelker i
bjelkebæreren skal kompenseres ved økt dimensjonering av bjelkebæreren.
- Bjelkebærer kan spisses
mot endene.
REVISE
- Revise skal brukes ved
røstjernene når disse kommer ved større lukeåpninger. Lengden skal være
100 ganger regel hudtykkelsen og være festet og dimensjonert som
bjelkebærer (men liggende).
- Båter med lukeåpning
lenger enn 2 ganger båtens bredde eller 0,5 ganger vannlinjelengden, skal
ha revise i hele båtens lengde.
- Revise kan spisses mot
endene.
- Båter med laminert dekk
trenger ikke revise såfremt sidedekket ikke er smalere enn 0,15(?) ganger
bredden.
ESING
Istedenfor bjelkebærer eller revise, kan en esing benyttes.
Esingen skal ha et tverrsnitt areal =
9,65 x (hudtykkelse)2 . [MacNau-West]
- Esingen skal ha skrålasker
på minst 6(?) ganger eller være laminert opp av mindre deler med gode
omskjøter.
- Esingen skal være felt
over eller inn i spantene.
- Innhakking av spant og
bjelker i esingen skal kompenseres ved økt dimensjonering av esingen.
- Der hvor revise kreves, kan
isteden esingens tverrsnitt areal økes 2 ganger.
KNÆR - tradisjonelle
- Knær skal ha samme
tykkelse som spantet eller minst 2 ganger regel hudtykkelse og ha en arm
på minst 15 ganger regel hudtykkelse.
- Knær skal festes til
bjelker ved master, ved enden av lukeåpninger, cockpit o.l. og andre
bjelker eller stikkbjelker som er utsatt for ekstra påkjenning.
- Innenfor vannlinjens
lengde skal avstanden mellom knær på helbjelker, ikke være over halve
båtens bredde.
- Knær skal festes med
minst 2 bolter med tykkelse lik 0,3 ganger regel hudtykkelse, i hver arm.
- Knærne må ikke ha mere
avved enn 20'(?) ved ytterste bolt.
- Knær på bjelker som har
økt dimensjonering, skal øke dimensjonering, armlengde og innfestning
(tilsvarende?).
KNÆR - PÅ HVER BJELKE
Benyttes knær på hver bjelke og spant, kan bjelkebærer utelates hvis
følgende betingelser er oppfylt:
- Båten skal være bygget med
limt hud med limte lasker.
- Det skal enten være et
laminert dekk eller en drevstopper og eventuelt et dollbord med samlet
bredde minst lik 5 ganger regel hudtykkelse. De skal være skrålaskene med
minst 6 ganger bredden og ikke være ved mast, røstjern eller lukeender.
Kreves revise, skal dollbord/drevstopper økes tilsvarende.
- Hvert spant, bjelke og kne
skal være boltet, limt og skrudd til hverandre.
Spant/bjelke kan være felt halvt om halvt med kneet lagt ved siden eller
spant/bjelke kan være lagt ved siden av hverandre med kneet immellom.
- Kneet skal i hardved og
finer ha tykkelse lik regel hudtykkelse og ha en armlengde lik 10 ganger
regel hudtykkelse for helbjelker og 8 ganger for stikkbjelker. Finerknær
kan settes på begge sider av spant/bjelke og ha halve tykkelsen.
- Knær som plasseres mot
spant eller under bjelke, skal dimensjoneres og forboltes som
tradisjonelle knær og i tillegg være limt.
BÆRENDE SKOTT
- Bærende skott skal ha en
tykkelse lik 0,02 ganger høyden målt fra dekk til bunn ved kvartbredden
midtskips.
- Bærende skott skal festes
til spant og bjelke eller annen tilsvarende solid styrkedel.
- Bærende skott skal festes
etter samme regler som for hud innfesting.
DEKK - drevet
- Drevet furudekk skal ha
samme tykkelse som regel hudtykkelse dog minimum 20mm. Teak kan redusere
tykkelsen til 0,9 ganger furu.
- Dollbord og fyllstykker
mellom gjennomgående rekkestøtter skal ha samme tykkelse som dekket.
- Innenfor dollbordet skal
en drevstopper nedfelles i bjelkene minst 0,25 ganger dekkstykkelsen.
- Drevstopperen skal ha en
bredde ikke mindre enn 2 ganger dekkstykkelsen, være skrålasket og ha fals
for å motta enden av dekksplankene.
- Ved luke-, cockpit
-kraveller o.l. over mer enn en stikkbjelke, skal det være drevstopper
eller en drivbolt for hvert spant.
- Dekksmaterialer skal være
ekstra tørre, maks 12% helst 8% og må legges under tørre forhold.
- Alle dekk skal være
drevet selv om de er natet med syntetisk natemasse.
- Dekk skal være festet med
innfestinger som for hudplank.
- Dekkstykkelsen skal være
minimum 0,07 ? ganger bjelkeavstanden.
DEKK - flerlags laminert
Laminert dekk kan være bygget opp som følger:
- Plank skal være spikret
og limt til bjelkene og belagt med glassfiber og epoxy. Glassfiberen skal
være vevd med 10 gram pr. m2 pr. mm samlet dekk tykkelse.
- Plank som er spikret og
limt til bjelkene, er lagt i minst to diagonale lag og limt med epoxy.
- Finer skal være spikret
og limt til bjelkene og skal være skrålasket eller skjøtt på lasker 15
ganger finer tykkelsen eller lagt i to lag og buttskjøtt på bjelkene.
Skjøter skal være i god avstand fra lukeender og mast.
- Dekket skal være limt og
spikret/skrudd til huden, esing eller et falset dollbord /drevstopper.
- Laminatet kan belegges
med et langskips lag dekksplank som inngår i dekkstykkelsen. Dette må ikke
være tykkere enn eventuell underliggende finer og det anbefales at det
ikke er over 6 mm hvis det skal være ubehandlet og er limt til underlaget.
- Tykkelsen av det totale
laminatet med furu som treslaget skal ikke være mindre enn:
0,7 ganger regel hudtykkelse.
KALDBAKT OG FINER SKROG
Kaldbakte skrog får mesteparten av nødvendig tverrskips styrke i huden og
kan således spare vekt på spanter, livholt o.l. Det gjør at lettere
deplasementer kan velges og enda med vekt spares. Det er viktig at innredning
og utrustning også gjøres lettere for at vektbesparelsen skal bli betydelig.
Kaldbaking kan utføres i flere forskjellige varianter; diagonale lag,
strip-planker pluss diagonale lag, begge ofte kombinert med langskips ytterhud,
innvendige stringers og glassfiber, kevlar, kullfiber. Spantingen kan være ved
finerspant, skott og annen innredning og mer konvesjonelle spant som er bøyd
eller laminert.
De her angitte regler for dimensjonering må derfor kun sees som
veiledende.
Diagonal-limt hud skal ikke være mindre enn
Hud tykkelse = (Dep x LVL)1/4
x 6 + 1,0mm
Tverrskips avstivning, stringers, strip-plank, skott, glassfiber osv.
Tilbake til åpningsside