Fartsgrenser
på Sjøen:
Det er mye plagsom kjøring som er lov etter dagens regelverk.
Mange
steder er fartsgrensen så lav i så stor avstand til land, at reglene
hverken overholdes eller håndheves av politiet.
Strenge regler som "tillater" plagsom kjøring, er dårlige regler.
Ved å innføre fartbegrensing etter avstand til andre båter i tillegg til dagens avstand til land, vil det bli tryggere og mindre plagsom kjøring. Ansvar for bølger må også innføres. Reglene vil da fungere både når det er mange og når det er få båter. Og det at større båter lager mer sjenerende bølger som er plagsomt i trangt farvann eller nær andre båter.
Det er også et
problem med støy fra lekekjøring nær land. Dette gjøres med
forskjellige båttyper og forskjellige aktiviteter. Det bør settes en
minsteavstand til land for lekekjøring.
Idag er det forskjellige
fartsgrensener i hver kommune!!! Tror noen at båtfarende langs kysten kan alle disse?
Det trengs enklere regler og like regler for hele kysten.
-
Maks 20
knop: 50-200 m fra land
og ved passering av andre
båter.
-
Fri fart: 200 m fra land og ved passering av andre båter.
-
Lekekjøring: Vedvarende kjøring innen et område.
Min 400 m fra land, holmer og øyer.
Bølgeansvar: Ansvar
for ulempe, sjenanse eller skade
forårsaket av båtens
bølger.
Holdningsskapende logo i publikasjoner, båthavner, marinaer osv.
Vis hensyn - Hold avstand - Senk farten - Ikke støy
.
Båter med samme kurs og fart passerer hverandre ikke og kan derfor være nærmere hverandre i høy fart; innenfor godt sjømannskap.
Når
fartsgrensene også gjelder ved
passering av andre båter, vil dette
regulere behovet for redusert fart de stedene det er mange båter
om sommeren eller i helger. Det er i dag mange steder hvor
fartsgrensene ikke overholdes og ikke håndheves av politiet
på tider av året med liten båttrafikk. Det
skaper liten respekt for fartsgrensene.
Et
hovedpoeng her er avstand til andre båter i tillegg til
avstand til land.
Med
dette prinsipper så regulerer det seg selv i trange farvann
hvilken fart en båt kan ha.
På stille tider kan
man da ha høyere fart enn når det er mye trafikk.
Dette skaper respekt for fartsgrensene.
Jeg tror at med regler som ovenstående vil kunne fungere over hele landet.
Last ned Kystverkets app for fartsgrenser.
Obligatorisk båtførerbevis
-
Båtførerbevis
må være obligatorisk for alle, uansett alder.
De over en viss alder (nå
født før 1980) som kan vise til båterfaring, får automatisk
båtførerbevis, eller en forenklet prøve. ***************'''
Her er et eksempel fra Bolerne utenfor Tønsberg:
Etter dagens regler kan man kjøre 30 knop i store deler av sundet her,
også på en dag som den avbildede.
Østre Bolerne.
Foto på www.tb.no av Per Gilding
Sundet her er 3-500 meter bredt.
*********''''''
Oppdatert 1/9 - 2020
Forslag lansert 1998 i mail til
til Sjøfartsdirektoratet.
Omformulert og utvidet mai
2010, i mail til til Sjøfartsdirektoratet m fl.
Logo
lansert april 2011.
Nettside opprettet 17 juli 2011.
Jeppe
Jul Nielsen
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent
www.jul-nielsen.no
Tyriveien
1 - 4956 Risør
Mob 9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no
Tilbake
til min åpningsside
|