Besiktigelser &
Taksering
Oppdatert
1/12-2016
Siden først
opprettet 27.11.2001
Bruktbåt kjøp
Det er absolutt påkrevd
å ta med seg en fagmann når du skal kjøpe en brukt
båt. Ikke mange gjør det i dag, og derfor kjøper
mange katta i sekken og det er stadig krav om tilbakebetalinger eller
omgjøring av handelen og noen havner i retten. Og store
utgifter for kjøperen slik at man kanskje like gjerne kunne ha
kjøpt en dyrere og mye bedre båt for samme sluttpris.
Men se på båten selv først. Se om det er en båt
som passer deg. Det er en fordel om den er så nær slik du
ønsker deg den som mulig. Det kan være billigere å
kjøpe en dyrere båt enn å kjøpe en som må
bygges om mye.
Vær kritisk til tilstand og pris. Det er ikke
nødvendig å bruke penger på en fagmann hvis du
kunne ha sett selv at det ikke var noe godt kjøp.
Det er veldig ofte også for en fagmann å avdekke feil
som er ganske skulte. Råten kan sitte langt inne i treverket
hvor kun boring tvers gjennom kunne avdekket råten. Store deler
av båten er ofte også utilgjengelig. Det kan være
garnering eller også at mange stuerom er fulle av seil, tau
etc. etc. Det er en fordel om båten er rimelig tømt før
besiktigelse og ev garnering som kan skrus ned er tilgjengelig så
dette er mulig under besiktigelsen.
Finner man feil, er man ofte
nødt til å regne med at det er toppen av isfjellet hvis
ikke annet tilsier noe annet.
Ring meg gjerne før
du ser på båten. Jeg kan gi deg råd på
hva du skal se etter for å finne en del vanlige skulte feil.
Det er ikke sikkert selger vet om alle båtens svakheter. Og har
jeg noen opplysninger om båten, bilder i annonser eller noe du
sender meg, kan jeg gi deg mye råd pr. tlf. Hvis dette hjelper
deg til å avdekke svakheter som gjør at du ikke vil
kjøpe båten, har du spart utgifter til besiktigelse, men
du må betale rådgivingen som vil være vesentlig
rimeligere enn besiktigelsen.
For denne rådgivingen betaler
du dette; les her: Tlf rådgiving
Besiktigelse:
En besiktigelse går gjerne på
3-6 timer. I tillegg kommer tlf konsultasjon før og ev etter
besiktigelsen.
For bilreise regner jeg redusert timepris (50%)
+ kjøregodtgjørelse (Statens reg. lav sats, pluss
moms) + bompenger (pluss moms).
For
kollektivreise regner jeg også redusert timepris +
reiseutgifter (pluss moms).
For lange reiser
som krever overnatting eller fly (utover Svenskegrensa til
Stavanger), avtaler vi pris spesielt. Hvis du er med så får
du vite det jeg ser og skriftlig rapport vanligvis ikke nødvendig.
Skriftlig rapport & pris:
Ønsker/trenger du
en skriftlig rapport, beregnes dette etter 1200-1800 tegn pr time i
dokumentet , (se timepris her).
(Antall
tegn pr time avhengig av lengde, vanskelighetsgrad o.l.). Det
varierer mye på hvor lang rapport som trengs, se under.
For
bilder lagt inn i dokumentet regnes 5-10 min pr stk. Tid avhengig av
utvelging, bearbeiding m.m.
I tillegg kom tid på
kommunikasjon på tlf og mail.
Tilstandsbesiktigelse, rapport og restaureringsplan:
Fint
hvis du som kjøper er med på besiktigelsen. Jeg gir deg
informasjon og råd mens vi går gjennom båten og gir
en konklusjon til slutt. Det er da ikke alltid nødvendig med
en skriftlig rapport.
Trenger du rapport, fordi du ikke kan være
med på besiktigelsen, eller ønsker det av andre grunner,
kan være fra 1 – 4 sider, eller mer på større
båter eller mye restaureringsbehov.
Restaureringsplan:
Regner med du er med på
besiktigelsen. Det vil likevel som regel være med en rapport og
restaureringsplan. Denne rapporten legger vekt på båtens
tilstand og hva som må gjøres for å få båten
i den stand kjøper ønsker. Rapportens omfang er veldig
avhengig av båtens størrelse, tilstand og hva
kjøper/eier ønsker å få belyst.
Rigg
forbedring: Mange båter har rigger som ikke fungerer særlig
bra. Riggen kan være tungvinn å håndtere, særlig
når det blåser friskt. Og trimmen er kanskje meget langt
fra optimal. For egen sikkerhet og komfort, er det viktig å
sørge for at du har en sikker og funksjonell rigg.
Disse
rapportene kan være alt fra 1 til 10 sider, pris se over.
Forsikringsrapport:
Det
er absolutt en fordel å ha takst på båten din og få
en «agreed value» med forsikringsselskapet ditt. Ellers
settes verdien av skadetaksereren, og den verdien er helt uavhengig
av hva du har forsikret båten for. Skadetaksereren er ikke
nødvendigvis trebåtkyndig og det kan lett oppstå
uenighet i hva båten var verdt før skade.
Det er spesielt viktig å ha
takst hvis du har en båt du har restaurert og kostet på
en del penger. Dette gjelder også båter som er relativt
nye. Båten har da antageligvis høyere verdi enn andre på
av samme størrelse og utførelse og dette vil ikke være
like lett å enes om etter skade.
Vi snakker derfor om
gjenkjøpsverdi. Dvs tilsvarende båt på markedet
oppgradert til den standen din båt var i.
Forsikringsrapporten skal
både bekrefte båtens verdi og sjødyktighet.
For
båtens verdi må båten beskrives både utvendig
og innvendig og en detaljert liste over utstyr utarbeides.
For
båtens sjødyktighet må tilstanden beskrives ganske
detaljert og jeg vil kunne gi deg ”pålegg” enten
før fart eller på litt lengre sikt.
Forsikringstakst
er således en ganske omfattende rapport som gjerne er 4-10
sider pluss 2 - 4 sider på utstyret. Denne rapporten vil da
komme på 8-20 timer pluss timer for besiktigelsen, (se timepris her).
Salgstakst:
Skal du selge, anbefaler jeg vanligvis ikke
å lage takst eller tilstandsrapport med mindre båten er i
meget god stand.
Men anbefal kjøper å få med
seg en fagmann etter at han selv har sett nøye på båten
og er interessert i å kjøpe. Det kan hende fagmannen
finner feil som gjør at kjøper byr lavere, men det er
vel bedre enn å få en rettssak etterpå?
Husk
også at du plikter å opplyse alle feil og svakheter du
vet om båten. Dessverre kan du likevel bli avkrevd
tilbakebetaling eller omgjøring hvis det oppdages alvorlige
feil som ingen kunne vite om. Selger man ”Katta i sekken”,
selv om du ikke kan klandres, så har kjøper krav på
tilbakebetaling, helt eller delvis, avhengig av båtens verdi
når den er fastlagt.
Kjøper har 2 år på
seg å fremme et slikt krav, på hus er det egne regler og
5 års frist.
På båt må feilen være
mer vesentlig enn ved huskjøp. Og det er båtens verdi
etter at skaden er kjent som er grunnlaget for om feilen er
vesentlig, ikke reparasjonskostnadene. Jeg vil anslå
vesentlig verdireduksjon til å være minst 30% men dette
er avhengig av båtens størrelse, og er advokatmat, så
man kan ikke si noe sikkert om %-tallet for alle tilfeller.
Lånetakst:
Denne rapporten er ikke så
omfattende som forsikringstakst. Men verdien som settes er også
lavere fordi långiver skal ha garanti for at han skal kunne
selge båten for det belånte beløp. Denne selger
kan ikke vente på ”den rette” kjøper.
Lånetakst vil gjenspeile markedsprisen på tilsvarende
båter og vil derfor kunne bli relativt lav for båter som
har høyere teknisk verdi enn gjennomsnittet i
markedet.
Lånetakst kan være 1- 2 sider og med noe tlf-samtaler, kan det bli 2-4 timer pluss timer for besiktigelsen; se timepris her.
Betaling:
Besiktigelse med reisekostnader, betales
kontant ved besiktigelsen eller som forskudd over bank.
Skriftlig
rapport betales med ca 1/3 på forskudd og resten når den
er ferdig innen 14 dager fra fakturadato.
Siden først
opprettet 27.11.2001
Jul-Nielsen Trebåtservice
Jeppe Jul
Nielsen
Trebåt:
Konstruktør
& Konsulent
Tyriveien
1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144 - Mob 9077 8929
Email:
Før du kontakter meg på tlf eller
mail,
les dette her.