Anoder og "lut-råte" på
Trebåter. Oppdatert 21.10-2022
1. Anoder skaper
strøm fordi metallblanding i saltvann er som et batteri. 2. Strøm
i metall i fuktig treverk skaper Lut. 3. Lut spiser opp
bindemiddelet i treverket = samme som råte.
Sinkanoder medfører ofte en meget uheldig effekt som kan betegnes som elektrokjemisk "lut-råte".
Hva er Lut-råte
Dette er ikke egentlig råte. Men sterk lut over tid løser opp
bindemiddelet i treverket så treverket blir løst opp i enkelt-tråder.
Luten ser ut som et salt eller pulver som er hvitt eller
gul/brun-aktig. Dette kan forveksles med salt uten nærmere undersøkelse.
Treverket blir etterhvert trådet, henger ikke lenger sammen og eser opp.
Årsak til lut-dannelsen
Når to forskjellige metaller i saltvann er i kontakt med
hverandre oppstår det en strøm. Metallet overfører strømmen til
treverket og sammen med fuktighet i treverket og luft, dannes det lut. Utvendig under
vann vaskes luten vekk, men på innsiden av skroget, akkumulerer luten
og skaden er i gang.
Anoder
Anoder er den vanligste årsaken til lut-råte. Anoder er sink som har
det laveste spenningspotensialet av vanlige metaller brukt i båt og
skaper derfor alltid strøm mellom metallene.
Når anoden kobles til metall som går inn i båten, og treverket
inne er passe fuktig (som vanlig etter noen år) går det strøm i det
våte treverket. Strømmen skaper lut som danner seg rundt metallet på
treverkets overflate. Over tid, spiser luten seg innover i treverket
langs metallet.
Jo edlere metal som beskyttes med sinkanode, jo høyere blir
spenningsforskjellen (volt), og jo større anoden er, jo sterkere blir
strømmen (ampere) og jo raskere og større blir skaden.
Prosessen stopper i det øyeblikket anoden fjernes, men treveket må nøytraliseres med eddik og skylles med vann.
Feil på det elektriske
Feil på det elektriske anlegget, som f.eks. ledning koblet i
"sukkerbit" under dørken får overledning til treverket pga salt og
vann, kan det skape kraftig lutdannelse. Har man anode, vil den raskt
tæres bort. Uten anode kan det skape voldsom korrosjon på alt som er
gjordet til minuspolen; motor, aksling, hylse m.m. Luten kan slå ut
gjennom f.eks. akterstevnen og man kan se en flekk uten bunnstoff der.
Da må man finne feilen umiddelbart og få den rettet. Dette skjer, men
er relativt sjeldent. Men uansett, ha vanntette ledningskoblinger under
dørken eller andre utsatte steder.
Les
en svensk artikkel om Lut-råte
av Jens Marklund her.
Les
Hardanger Fartøyverns omtale av lut-råte her.
Les
en svensk artikkel om Galvanisk
korrosjon av Jens Marklund her.
Hvor
ser vi oftest angrep Rundt
propellhylsas innerflens, rundt kjølbolter og ved
gjennomgående bolt for anoder er de mest vanlige stedene vi
ser lut-dannelser.
Propellhylsa
innvendig Siden
propellhylsa er det som oftest er tilkoblet anode, er dette det
vanligste stedet vi ser anodelut-råte.
Som regel
er det rundt innerflensen man ser det. Den sitter ofte på
en bunnstokk på et spant. Hvis hylsa er eksponert for
luft aktenfor bunnstokken, så kan angrepet komme her også,
som på bildet under.
Propellhylse
innvendig
Flere båter
har måttet skifte akterstevn, så krabb ned akter og
ta en god kikk på innerhylse, bunnstokk og stevn.
Rundt kjølbolter Jernkjøler
er også veldig ofte tilkoblet en anode. Det går da
strøm mellom anoden og kjølboltene. Størst
spenning blir det om kjølboltene er syrefaste eller
bronse. Er det mange anoder eller store anoder blir det mye
strøm og treverket inne kan angripes.
Vanligvis ser man lutangrepet rundt skivene til kjølboltene
oppå bunnstokkene eller kjølsvinet.
På bildet under er bunnstokken satt sammen av flere
biter og luft har da kommet til midt i bunnstokken samtidig som
nederste del av bunnstokken er passe fuktig. Den trekantede biten
som er fjernet her var helt spist opp av lut og det ses også
angrep på spant og bunnstokk. Denne båten hadde svært
mange anoder, bl.a. fordi kobberhud og jernkjøl var koblet
sammen med ledninger og alt beskyttet av anoder.
På bildet under ses luten i form av hvit pulver. Dette
beslaget sitter på huden innvendig og har bolte-forbindelse
med jernkjølen som er beskyttet med anoder. Boltene er
syrefaste som dere ser. Her er luten i hovedsak forårsaket
anodene, men metallblanding og jern som ruster øker
problemet. Treverket er ikke så mye angrepet her ennå
(ca 5 år i 2003), men det ville blitt betydelig skader uten
å gjøre noe. Her ble metallet isolert fra
treverket og anoder opprettholdt så får vi se hvordan
det går om noen år.
Syrefaste eller bronse kjølbolter Med
edelmetall i kjølbolter i jernkjøl vil det oppstå
spenningsforskjell og gå strøm selv uten anoder.
Jernkjølen blir anode for det edle metallet i kjølboltene.
Det kan derfor oppstå lut-råte selv uten sink-anoder.
Rundt bolter til anoder Ofte
boltes anoder gjennom huden så en kabel kan festes til
hylse, motor og annet som man ønsker beskyttet. Bolten er
ofte syrefast. Ikke uventet blir det her mye strøm og
lut-råten utvikler seg ekstremt fort. Bolter kan være
ehlt løs etter et år og man har kun litt treverk
ytterst som hindrer alt fra å løsne.
Bolt
for anode.
Bolt
for anode.
Skroggjennomføringer Hvis
skroggjennomføringer har kontakt med anoder eller motor
eller annet metall eller elektrisk, kan det oppstå lut-råte
her. Tidligere var det anbefalt å koble sammen alle
skroggjennomføringer og så koble dem til en
anode. Bruk skroggjennomføringer som som er
sjøvannsbestandige og pass på at de ikke har kontakt
med andre metaller eller elektriske enheter. Skift heller
skroggjennomføringer litt oftere hvis du er usikker på
tilstanden. De kan ofte sjekkes ved å slå med en
skarp meisel med hammer så får du se om metallet er
morkent inni.
Bruk
gummislanger minst 20-30 cm lange mellom kjølevannsinntak
og motor og annet så det ikke er elektrisk kontakt her.
Ishud -
Kobberhud Mange
har opplevd at kobberspikerne i kobberhuden løsner over
vann. Dette er ofte pga lut. Har man anoder på kobberhuden
er dette forklaringen. Andre har opplevd det likevel, og da
kan kobberet være i kontakt med anode eller jern via
omveier. Dette kan være via hylse, stevnskinne o.l. Selv om
stevskinnen er edelmetal som syrefast, kan den værei
kontakt med f.eks jernkjøl eller kjølsko. Hvis
kobberhuden går helt ned til kjølen, kan det være
kontakt med jernkjølen eller kjølsko uten at man er
klar over det.
Selv
om det ikke ser så ille ut, spikerne satt bare litt løst,
så var treverket her helt i oppløsning under
ishuden. Da ishuden ble tatt av, viste det seg at bordgangene
var helt ødelagt. Anoder hadde vært koblet til
tidligere. Muligens var det også kontakt via
stevnskinne til jernkjøl og anoder.
Båter
som har ishud helt ned til jernkjølen har spesielt stor
utfordring. Kobberet må ikke komme i kontakt med
jernkjølen. Er det kontakt, vil enten kjølen og
kjølbolter i jern ruste meget kraftig, eller anoder på
kjølen vil lage anodelut-råte under kobberet, særlig
over vannlinjen.
Hurtigheten av
prosessen. Hurtigheten er avhengig av hvor
mye anoder som er brukt, fuktigheten i treverket og tilgang på
luft. I tillegg er spenningsforskjellen (volt) meget
avgjørende for hurtigheten av angrepet.
Spenningsforskjellen styres av de sammenkoblede elektriske
spenning, se spenningsrekka lengre nede. Arealet av anoden
bestemmer hvor stor strømstyrke (ampere) som går i
treverket. Stor strømstyrke (ampere) vil gi store
skader og dette økes med stor spenning (volt).
Med beskjeden anodebruk går prosessen som regel
forholdsvis sakte, dvs flere år før angrep kan ses.
Men det kan gå raskt ved bruk av mye anoder: En 49'
fiskebåt som bare var 15 år gammel, tørr og
fin med laminerte spant og luset hud, var nesten kondemnabel på
grunn av anodene. Eierne var meget samvittighetsfulle med
vedlikeholdet. Jernskoen under kjølen og slingrekjølene
var pepret med anoder og disse ble skiftet regelmessig. Ved salg
av båten ble det oppdaget pulver og trå-aktig treverk
rundt alle bolter gjennom spantene. De laminerte spantene var
fullstendig oppspist av luten. Reparasjonen kostet over 500.000,-
kr. I 1988.
Jern
og lut-råte
Jern som ruster skaper i seg selv også lut. Dette
kan forsterkes hvis galvanisering delvis forsvinner slik at både
jern og galvanisering kommer i direkte kontakt med fuktig
treverk. Det kan derfor ofte ses lut rundt bolter, beslag og
spiker selv om disse står helt fritt fra annet metall.
I tørre materialer vil det ikke så lett bli lut.
Få derfor tettet dekk og nater i skroget og ha god
lufting. Der hvor lut har startet kan det nøytraliseres
med eddik, skylles godt med vann og så tørkes ut
best mulig. Deretter oljes treverket og lakkes eller males.
Muttere, skiver, beslag fjernes hvis mulig så maling
kommer under disse. Det kan også legges gummi, tjærefilt
eller lignende under.
Hvordan
stoppe og unngå lut-råte?
Har du
angrep: Nøytraliser med Eddik. Lut-prosessen
stopper såsnart man får stoppet strømmen som
forårsaker dette, dvs. koblet vekk anoden og nøytralisert
luten.
Lut-angrep nøytraliseres med eddik 7-35 %. Når du
heller på eddiken vil du se det bobler og freser. Skyll
deretter med mye vann. Om eller hvor mye treverk som må
skiftes kommer helt an på angrepet og hva som er angrepet.
I tidlige stadier på store dimensjoner kan det være
nok å nøytralisere og kanskje hogge vekk litt.
Isoler metallet fra treverket. Ønsker
du å bruke anoder, må metallet isoleres fra
treverk og luft. Dette kan gjøres med maling, gummi,
epoxy, plast o.l. Mal treverk også inne i hull hvis
mulig. Mal alt metall før montering. Bruk plast
eller gummi gummiskive under flenser og skiver og bruk fugemasse
eller epoxy ved montering. Men hva gjør man med skruene
i innerflensen på hylsa? Det kan imidlertid se ut som det
mest utsatte sonen er akkurat der treverk og luft møtes.
Eller overbor og monter skruene i epoxy. Hvis man da legger en
plast eller gummiforing under f.eks. skroggjennomføringens
mutter/skive, blir treverket som er i kontakt med luft isolert,
dvs. langs skivens ytterkant, og det blir muligens ikke lutdannelse.
Bruk små anoder. Ikke
bruk større anoder enn at de er nesten helt tæret
bort på et år. Ved elektriske feil så tæres
anoden meget fort, så det er lurt å ta en kikk ned i
vannet noen ganger i løpet av sesongen hvis anoden kan ses
(bruk vannkikkert eller dykkemaske) Men sjekk jevnlig for
lut-angrep innvendig.
Fjern anodene ! Har du en
båt hvor du ser lutdannelse selv om du har små
anoder, og det er vanskelig eller for omfattende å isolere
metallet fra treverket, så ta vekk anoden. Hva er
billigst, skifte metallet, som regel med mange års
mellomrom, eller treverket, akterstevn, bunnstokker, kjølsvin,
spant, hud, kjøl?
Bruk edelmetaller eller skift metallet regelmessig. Det
beste er å bruke edelmetaller som ikke trenger
anodebeskyttelse og ikke bland forskjellige metaller som er i
kontakt med hverandre. Skift
heller metallet enn å ødelegge treverket med anoder.
Ikke kobl sammen skroggjennomføringer m.m. Det
har tidligere vært vanlig å koble sammen flere
enheter, skroggjennomføringer, hylse, motor, m.m. og alt
dette koblet til en anode. Dette var for at alt skulle beskyttes
av en anode alene. - Men du kan da få "lut-råte"
rundt alt som er koblet sammen. - Og mistes
kontakten til anoden, kan det bli galvanisk korrosjon hvis
metallene ikke er like. Metallet lavest på
spenningsrekka korroderes raskt bort og du har et hull i
båten! - Det er derfor ikke noen god ide å
koble sammen flere metaller som antageligvis er av forskjellig
metall. Det er å be om trøbbel. - Fjern alle
sammenkoblinger. - Unntaket hvor sammenkoblinger kan
brukes, er hvis du har isolert metallet fra treverket og du
passer på at det til enhver tid er intakt anode til å
beskytte metallet.
Hva kan
beskyttes med anoder? Metall som ikke
har forbindelse inn i båten kan relativt trygt beskyttes av
anode. Dette kan være rorbeslag, rorflyndre, kjølsko
o.l. Vær imidlertid oppmerksom hvis noe av dette kan ha en
forbindelse inn i båten som du ikke har tenkt over og kan ha
overgang til edelmetall, f. eks ror stamme og rorhylse selv om
roret er av jern. Rundt det som går inn i båten blir
det da lut-råte. •
Metall som er isolert fra treverket med maling, gummi, epoxy el.
l kan også beskyttes selv om det går inn i båten.
Nytt
problem?
Korrosjonsbeskyttelse med anoder har vært brukt og kjent
lenge, men det tok ikke av for mindre båter før
slutten av 60-tallet. Utover 70-tallet ble det mer og mer
vanlig. Da het det at alt skulle kobles sammen med ledninger
og beskyttes med anoder.
Når lut-råte ble oppdaget trodde man det var for
lite anoder og satte på flere. Unødvendig å
nevne at problemet bare ble verre. Tragisk store reparasjoner
(f.eks all hudplank på båter med metall diagonaler)
holdt bare noen få år.
Hvis ikke anodemengden er overdreven stor, tar det en del år
før man tydelig ser problemet. Ofte er innerhylse og
kjølbolter ikke så tilgjengelige så skadene
kan bli ganske store før man oppdager dem.
Generelt ble man ikke oppmerksom på årsakene før
1985 da en mindre artikkel sto i Woodenboat nr.65 s.114. Senere
i 1990 nr.93 s.94 kom en meget omfattende artikkel og de med et
åpent sinn kunne nå se at anodene var hovedproblemet.
En fin artikkel sto også i Svenske Segling i 1991, om
Lut-råte
av Jens Marklund her.
I Norge har mange fiskebåter hatt meget store
reparasjoner. Forskningsmiljøene i Norge og
Skipskontrollen har lenge mest fokusert på elektriske og
elektroniske feil som årsakene til problemet til langt ut
2000-tallet. Selv idag 2012 er mange skeptiske til at det er
anodene som forårsaker lut-råten. Selv om
elektriske feil kan forårsake elektrokjemisk "lut-råte"
i rakettfart, er dette relativt sjelden. Ikke la båten
din forvitre mens forskningsmiljøene prøver å
finne andre årsaker til "lut-råte"
enn anoder. Skipskontrollen har i de senere år strukket
seg til å anbefale moderat anodebruk.
Les
Hardanger Fartøyverns omtale av lut-råte her.
Anoder er hovedårsaken til lut-råte. Nesten alle
båter som har anoder får lut-råte
problemer. Bare få har elektriske feil som forårsaker
lut-råte.
Ennå kjenner jeg ikke til noen tilfeller av "lut-råte"
på båter uten anoder (eller blanding av jern og
syrefast/bronse i kontakt med hverandre)
Metallblanding
gir Galvanisk korrosjon
Settes metaller med forskjellig spenningspotensiale i kontakt
med hverandre i saltvann, direkte eller indirekte, vil det minst
edle metallet (anode) bli tæret opp av det edle. Dette
kalles galvanisk korrosjon. Jo større
spenningsforskjell de har, jo kraftigere blir korrosjonen. For
spenningsforskjell, se den elektrokjemiske spenningsrekken under.
Det har også betydning hvor stor overflate metallene har
i forhold til hverandre. Jern-skruer/spiker i et syrefast
beslag som feks stevnskinne, holder ikke mange uker. Syrefaste
bolter/skruer i et stort jernbeslag forårsaker nesten bare
lokal korrosjon ved hode/mutter. Men hullet rundt skruen kan bli
betydelig etter en tid. Så unngå metallblanding av
metaller med forskjellig spenning når metallene har direkte
kontakt med hverandre under vann.
Men du kan ha forskjellige metaller i båten bare de ikke
er i direkte kontakt eller veldig nær hverandre. Dette er i
hvert fall min erfaring så langt.
Les
en svensk artikkel om Galvanisk
korrosjon av Jens Marklund her.
Les
en svensk artikkel om Lut-råte
av Jens Marklund her.
Vær obs på elektriske feil. Hvis du har
et tæringsproblem i metallet pga strømfeil, kan
propell, hylse, aksling osv. bli raskt ødelagt og dette
kan igjen føre til havari! Stor skade kan skje på
dager eller uker med strømfeil, og uker eller få
måneder ved metallblanding.
Spenningsrekka Her
er en liste over spenningen de forskjellige metallene setter opp
i forhold til hverandre. Jo større
spenningsforskjellen er mellom metallene, jo større blir
tæringen av det metallet med lavest spenning.
VOLT +0,02
Titan -0,03 Syrefast 316 (passivt) -0,06 Monel -0,06
Rustfritt 304 (passivt) -0,07 Krom -0,16 Nikkel -0,16
Nikkel Aluminium Bronse -0,20 Bly -0,25 Fosfor &
Silicon Bronse -0,29 Mangan Bronse -0,30 Admiratity &
Aluminium Messing -0,31 Kobber -0,33 Messing -0,34
Aluminium Bronse -0,39 Syrefast 316 (aktivt) -0,49
Rustfritt 304 (aktivt) -0,58 Stål -0,63
Støpejern -0,87 (+/- 0,10) Aluminium -1,00
Sink -1,60 Magnesium
Les
en svensk artikkel om Galvanisk
korrosjon av Jens Marklund her.
Elektriske
problem?
Elektriske feil forårsaker som regel tæring av
metallene og ikke lutdannelse på treverket innvendig i
båten. Har sett en motor og tanker som ble tæret i
stykker på kort tid. Startkablene hadde kommet i kontakt
med treverket og tankene hadde enpolet nivåmåler og
var i kontakt med treverket. Har også hørt om
propellaksler som er tæret over på få uker.
Det fokuseres mye på elektriske problemer som årsak
til lut-råte.
Det kan være elektriske problem, men du får lut-råte
med anoder selv om du ikke har noe elektrisk i båten din i
det hele tatt. De fleste båter får problem med
lut-råte
innvendig men bare noen få har elektriske problemer som er
årsaken til dette. Foreløpig har jeg til gode å
høre om et eneste tilfelle der elektrisk problem beviselig
var årsaken lut-råte
innvendig i båten. Hører gjerne fra de som har
erfart det.
På bildet under er et eksempel på det vi tror var
elektrisk overledning. Og her ble treverket angrepet utvendig.
Dette er observert på 2 båter jeg kjenner til. Som
dere ser, ble det da et problem på utsiden av båten.
Anoden (som var fin å ha i dette tilfellet!) ble borte på
noen uker. Båten ble tatt opp og det ble funnet feil på
en lensepumpe. Etter sjøsetting fortsatt problemet og
båten tatt opp igjen. Feil ble da funnet på dusjtrau
tømmepumpe. Etter at dette var utbedret stoppet problemet.
Hold derfor
el-anlegget i orden og hold ledninger unna vann og
metaller. Hører gjerne fra flere som har hatt slike
problemer og gjerne bilder.
Elektriske
anlegg.
Elektrisk 12 & 24 volt anlegg Det beste
er å ha to-polet anlegg. Elektrisk pol skal ikke være
forbundet med motoren. Motorer til yrkesbåter er som regel
topolet anlegg . Dette burde alle trebåter også ha.
Det er en god investering.
Ikke ha koblingsbokser eller sukkerbiter under dørken,
helst ikke kabler heller og ihvertfall ikke batterier eller annet
elektrisk utstyr. Om du har nedsenkbar lensepumpe, så få
ledningene til pumpe og nivåbryter skjøt med
vanntett krympestrømpe så en skjøt ligger
åpen under dørken. Nivåbryteren bør
helst være av en type som som monteres over dørken
med ikke elektrisk føling av vannivå. Om du har
vanlig vippebryter, så sjekk ledninger jevnlig.
Jording Hvis noe må jordes, så
gjør dette på egne jordingsplater som ikke er koblet
til det elektriske eller noe annet. Noe elektronikk trenger
jording, ifølge produsent. Riktignok klarer det meste seg
uten jording i trebåt da elektrisk støy ikke
forplanter seg som i stål- og aluminiums- båter. Men
det er avhengig av instrumenttype og andre støykilder
ombord. • På 12 eller 24 volt skal ikke batteripol
kobles til jord. • Elektronikk som skal jordes, jordes på
egen plate et godt stykke unna annen jording. Og ikke jord noe
annet til denne platen. • Ikke jord noe til
skroggjennomføringer el.l. • Jord 220 volt til
egen plate. Og ikke jord noe annet til denne platen. Les
om 220 volt lenger nede. • Dvs, jording gjøres til
egne jordingsplater for hvert system og ikke til kjølbolter,
skrog -gjennomføringer eller noe annet.
Til jording, bruk gjerne f.eks. ”Dynaplate”
fra Leif H. Strøm a/s (grossist). De er små men er
av et porøst materiale så de fungerer som en stor
plate. ”Dynaplate” finnes i 3 størrelser:
5 x 15 cm, 6 x 20 cm og 8 x 30 cm og disse tilsvarer kobberplater
på henholdsvis 1,1 – 1,9 og 3,7 kvm. ”Dynaplate”
må du få din lokale båtbutikk eller
elektroforhandler til å skaffe eller du kan kontakte meg.
Landstrøm
og
220 volt
Får du overledning/jordfeil fra 220 volt til motor eller
annet, kan du få kraftig tæring på metall som
er i kontakt med motoren som feks propell og hylse og
kjølevannsinntak m.m. Se også avsnitt om jording av
12 volt enheter i denne artikkelen. Det kan selvfølgelig
også være personfare for støt.
Har du bare en skjøteledning ombord, og denne og det du
plugger inn, er i god stand og ikke kommer i kontakt med
fuktighet, er det trygt så lenge det ikke er feil på
jording på anlegget i land. Det kan det godt være og
det kan det oppstå fare hvis det blir en overledning som
noen kommer i kontakt med. Og pass på hvis du skal lade
batteriene. Bruk marinelader som ikke fører jording videre
til 12 volten. Gjør den det og du i tillegg har enpolet
anlegg på motoren, kan du få store problemer.
Har du bare et enkelt landstrøms inntak og
stikkontakter i båten, kan det det over tid bli feil på
anlegget du ikke vet om og det oppstår fare hvis det er
jordingsfeil på landanlegget, eller noe som er jordet til
minus eller motor.
Det verserer div råd om landstrøm i båt.
- En ting er sikkerhet for personer ombord. - Det andre
er galvanisk/elektrilytisk tæring. - Lut-råte.
Disse momentene kan ofte være i konflikt med hverandre.
Jording av 220 volt
En løsning er å bryte jordingen, og ha egen
jordplate (f.eks. Dynaplate) til 220 volten ombord.
Skilletrafo En bedre løsning
for både sikkerhet og galvanisk tæring er å ha
skilletransformator på 220 volt inntaket til båten og
egen jording av 220 volten i båten. Dette begynner nå
å bli mer vanlig og derfor nå lettere å få
ordnet av din lokale skipselektriker. Med skilletrafo har jeg
blitt fortalt at man egentlig ikke trenger jording da fasene er
fri fra jord, men jeg kan ikke se dette anbefalt.
Her kan dere lese mer om anbefalinger og delte meninger om
landstrøm ombord: - Les Båtplassens tråd om
skilletrafo
her - og en utredning
om problematikken her. Mer kan dere søke opp på
nettet om «skilletrafo landstrøm»
*******************'''''''' ****************''''''''''''
Aluminiums tanker Disse
må isoleres fra treverk med gummi. Det blir garantert
problem med tæring av aluminiumen hvis tanken ligger inntil
fuktig treverk, særlig hvis du har en-polet tankmåler
i den. Aluminiumen tæres opp til en gelélignende
masse. Det går som regel mest ut over aluminiumen og ikke
så mye over treverket.
***************''''''''''''
Har du
ytterligere spørsmål angående din båt
kan du
godt ringe eller maile meg, men da er det fint om jeg får
litt betalt for dette, se Betaling
for tlf konsultasjon og rådgiving
|